Novinky ze CinemaCONu 2014

 Letošní ročník výstavy CinemaCON v Las Vegas přinesl opět celou řadu novinek. Kdo se alespoň trochu o kinotechniku zajímá, tak ví, že nejočekávanější technologií v oboru je laserový zdroj projekčního světla, jak náhrada starých xenonových výbojek. Jejich nástup má oproti očekávání cca dvouleté zpoždění. A laserové projektory nebyly zdaleka jedinou novinkou výstavy.

Laserové projektory mají celou řadu předností. Několikanásobně vyšší životnost a znatelně lepší svítivost laserového zdroje oproti klasickým xenonkám a znatelně nižší spotřeba elektrické energie. V perexu zmíněné asi dvouleté zpoždění bylo zaviněno odstraňováním jedné nepříjemné vady, kterou laserové projektory trpěly a sice speckle, neboli flíček. Velmi zjednodušeně řečeno, laser je koherentní zdroj záření, který v kombinaci s optickými prvky ve svém zdroji vyzařuje energii zhruba do jednoho bodu na shodné vlnové délce. V rámci úzkého svazku nevychází ale fotony konstantně, ale v jakýchsi vlnách, což způsobuje přechodná zjasnění trvající zlomky sekundy. Určitě to znáte z nejlevnějších laserových ukazovátek. Vzniknuvší promítaný malý kroužek na ploše nezáří konstantně, ale jakoby se třpytí drobnými jasnými flíčky. A zmíněné flíčky dosti trápily vývojáře jednotlivých projektorů několik let. Poslední zprávy zní ale optimisticky. Nové prototypy laserových projektorů při správné instalaci flíčky již netrpí.

Porovnání brýlí pro 3-D Dolby systém laserových projektorů Christie (vlevo) a Barco (vpravo). Autor snímku: Miloš Tourek

Tou správnou instalací myslíme použití správného projekčního plátna a vhodné metody pro 3-D stereoskopické zobrazení. Ze tří výrobců DLP projektorů, Barco, Christie a NEC, vyřešili problém se zobrazením speckle na stříbrné plátno zatím pouze u společnosti Barco. Ostatní výrobci musí zatím používat jen bílá matová plátna a k tomu odpovídající 3-D systémy.

U laserových projektorů se obraz “nekreslí” úzkými paprsky přímo na plátno, jak si občas někdo představuje, ale z laserových zdrojů ve třech základních barvách, červené, modré a zelené, se opticky kondenzují samostatné kužely světla, které dopadají na klasické zobrazovací čipy DLP. Zatím nemáme informace, zdali byla zachována konstrukce prvních laserových přístrojů, které nepotřebovaly klasický light engine s optickým hranolem, ale obraz ze tří barev se složil pomocí polopropustných zrcadel.

Laserový projektor NEC NC1100L určený pro malé sály do 11 metrů šíře plátna

Patrně prvním komerčním modelem laserového projektoru v praxi bude NEC NC1100L, což je inovovaná verze projektoru určeného pro menší sály do šíře plátna maximálně 11 metrů. Je určen pro promítání výhradně na matové plátno a v případě 3-D stereoskopie výhradně s použitím technologií s aktivními brýlemi. Stříbrná plátna a polarizační systémy nelze u NEC zatím použít a barevný rotující filtr Dolby nelze pro konstrukci malého projektoru použít. Podle kuloárních informací ze semináře KINO 2014 by NEC NC1100L mohl být prvním laserovým projektorem, který by se mohl objevit v českých kinech ještě do konce tohoto roku.

Společnost Christie řeší zdroj laserového světla jako externí modul, ze kterého je světlo vedeno do stávajícího projektoru 4K CP4230 pomocí svazku optických kabelů. Nový set se tak nazývá 3P laserový projektor Christie, jako přístroj se třemi primárními laserovými svazky, červeným, modrým a zeleným. Vrcholem je pak 6P laserový projektor, který tvoří dva přístroje CP4230 s externími laserovými moduly sestavenými do takzvaného dual uspořádání. Christie laserové projektory promítají pouze na matové plátno a zatím nezvládají polarizační metody 3-D stereoskopie. Proto 6P dual projektor využívá 3-D systém Dolby s barevným posunem, který generuje přímo laserový zdroj pro každý projektor zvlášť. Každý projektor tak promítá obraz pro jedno oko. Minimalizují se tak světelné ztráty na filtrech. Sériově by se měly laserové projektory Christie začít vyrábět zhruba za necelý rok.

Laserový projektor Barco DP4K-60L

Asi nejdál se zatím ve vývoji laserových projektorů dostala společnost Barco. Můžeme jen spekulovat, zdali je to kvůli spolupráci se společností IMAX. Jako jediná vyřešila promítání na stříbrné plátno, tudíž zvládá i všechny 3-D technologie pracující s polarizací obrazu. Jejich vlajková loď, laserový projektor Barco DP4K-60L dosahuje svítivosti 60.000 ANSI lm a jako jediný obsahuje šest primárních laserových zdrojů, tedy 2x RGB. Jako zatím v jediném modelu se dá generovat primární zdroj projekčního světla pro Dolby 3-D s posunutým barevným spektrem pro “každé oko” v rámci jediného projektoru. Není tedy potřeba duální systém.

Kromě projektoru samotného představilo Barco i nový integrovaný kinoserver s označením Barco Alchemy module. Instaluje se přímo do projektoru, ať již do nového laserového modelu nebo i do stávajících s xenonovými výbojkami. Server nově zvládá projekci ve 3-D stereoskopii, 4K rozlišení a až s 60fps HFR frekvencí obrazu. A zároveň zvládá projekci DCI a non DCI obsahu v rámci jednoho show, tedy například reklam v HD multimediálních datových kontejnerech před hlavním filmem z DCP. Barco Alchemy module zvládá propojení i do druhého projektoru pro duální instalaci.

Barco Alchemy module - velmi výkonný kinoserver pro projekce do kvality 4K 3-D 60FPS

Barcu patrně nestačí spolupráce s IMAXem, jelikož si dokonce připravil koncept vlastního velkoformátového kina. V něm oprášil přes 60 let starý koncept třípásové Cineramy. Také Barco vytváří obraz na velmi prohnuté panoramatické plátno sestavený ze tří samostatně promítaných obrazů třemi synchronizovanými projektory. Společnost Barco si tímto konceptem dává za cíl nalákat lidi zpět do kin na audiovizuální zážitek, který zatím nelze v domácích podmínkách dosáhnout. Jde ale o velmi těžkou cestu, neboť se musí nejen začít točit filmy speciální technologií, ale hlavně budovat od základu speciální kinosály.

Avšak nejen laserové projektory byly na pořadu výstavy. Výrobce projekčních pláten, společnost Harkness, představila čtvrtou generaci s označením Clarus XC, která kombinuje vlastnosti stříbrného plátna pro 3-D polarizační systémy a 2-D matového plátna s minimalizovaným vznikem hotspotu.

Dva projektory Sony SRX-R320P v duální instalaci. Zdroj: facebookové stránky společnosti ALTEI.

Laserové zdroje projekčního světla zcela vynechala společnost Sony, byť je držitelkou patentu na laserový projektor s technologií GLV s nativním rozlišením 8K. Pro kina bude nadále nabízet svoji paletu stávajích projektorů s xenonovými výbojkami a SXRD čipy SRX-R510P, SRX-R515P a SRX-R320P. Jedinou novinkou je pak zahájení spolupráce s firmou Doremi Labs (nedávno koupenou společností Dolby) na dodávání kinoserverů pro největší model SRX-R320P, zejména pak instalovaný v další novince společnosti, v dual instalaci, která tak překonává dosavadní handycap těchto projektorů u velkých sálů s plátny širokými více jak 16 metrů.

Závěrem bych chtěl poděkovat Miloši Tourkovi ze společností AV Media a dCinex Česká republika za dodané novinky v oblasti laserových DLP projektorů a pláten Harkness.

V příloze níže naleznete v PDF informační brožuru o novém sále Dolby v multiplexu CINESA LA MAQUINISTA nacházející se ve španělské Barceloně, který využívá čtyři synchronizované projektory Christie CP4230 a je ozvučen systémem Dolby ATMOS s 80 samostatně napájenými reprosoustavami.

Ondřej Beck

PřílohaVelikost
Dolby Premium Cinema La Maquinista.pdf789.89 KB