Problematika náhradních lamp a jejich ceny
Vložil/a Kosmik, Po, 15.08.2011 - 17:55
Na našich FaceBookovských stránkách se dnes rozhořela plodná diskuze na jedno velmi ožehavé téma, náhradních lamp do projektorů a jejich ceny. Jelikož se jedná o velmi důležité téma, mimořádně předkládáme celou diskuzi v kopii i vám, co nemáte nebo nechcete mít facebookovský profil...
PV: Vážení kinaři, jestli stojí 6kW lampa do digitálu 50.000 volejte před instalací stroje svého integrátora a ne po instalaci mě :-) Před 11 hodinami · To se mi líbí ·
-
6 lidem se to líbí.
-
-
Digitální kino Jo jo a jestli vydrží jen 400 hodin, na to se taky ptejte.Před 9 hodinami · To se mi líbí
-
David Ernst nedalo mi to a prosel jsem si na netu udaje lamp... nejmensi zivotnost (na kterou plati zaruka) jsme nasel 600 hrs. cenu jsem nasel pouze v USD ale nevim jestli je pravdiva, kazdopadne se pohybovala do 2100 USD (ale za tuto informaci opravdu nerucim)Před 8 hodinami · To se mi líbí
-
Digitální kino PV: problem je tom, ze v ramci servisnich smluv si nemuzete do sveho projektoru dal lampu jakou chcete.Před 7 hodinami · To se mi líbí
-
David Ernst ale stejne... zivotnost tech lamp je alespon 600 hodin...Před 6 hodinami · To se mi líbí
-
D-cinema Za nás dáváme záruku (tzn. včetně škod způsobených výbuchem lampy) na 6kW lampy 600 hodin. Jen nezapomeňte na pár faktů: 1. každý výrobce projektorů má jinou patici a nastavení, každý výrobce lamp tedy musí dělat speciální lampu na každou značku (a výkon) projektoru 2. je to pro výrobce nový segment a jde skoro o rukodělnou práci 3. težké anody a katody jsou důvodem, že lampa by ani neměla ležet, natož ji posílat přepravní službou. Já je vozím v autě připoutané jako malé děti 4. záruky se liší i podle výrobce. Ushio dokonce jeden čas pro NEC dávalo jiné záruky než pro Christie, kdy se záruka odvíjela podle času. V 50% času (300 hod) spadla na 50% a ve 100% času byla záruka nulová :-( A spoustu dalších věcí...Před 6 hodinami · To se mi líbí
-
D-cinema Ještě poznámka ohledně "amerických" cen: srovnejte si cenu benzínu, výpočetní techniky, aut, oblečení a čeho všeho ještě mezi námi a USA. Hledat americké ceny je naprosto zavádějící. Zkuste si lampu z USA dopravit a pak ji tam reklamovat.Před 6 hodinami · To se mi líbí
-
D-cinema A poslední poznámka k nám "nemravným" ingerátorům: kinaři, zkuste přesvědčit své zřizovatele, ať do výberových řízení nepíšou pokutu za den nefunkčního kina 50.000,-, servis několik let zdarma a hned. Podmínky, které musíme podepisovat, rozhodně za "mravné" nepovažuji.Před 6 hodinami · To se mi líbí
-
David Ernst Popravde ja mam jen hrubou predstavu kolik lampa stoji. Pokud jsem ale spravne hledal, tak dnes by lampy meli mit od vyrobce 100% zaruku na 600 hodin (co se tyce 6 kW).Před 5 hodinami · To se mi líbí
-
Digitální kino PV: ahoj Jiri, anabazi s 50.000 ti vysvetlim. Bylo nebylo a byla jedna firma, ktera umela zakazku udelat v terminu, ktery zadna jina firma nestihla. Proto tato firma vysvetlila zadavateli, ze je potreba nastavit vysokou pokutu, aby se to firme co termin nestihne nevyplatilo. A tim vznikla tato pokuta. Vyberka se opisuji a je tak tato nesmyslna vyse ve spouste vyberek. Osobne myslim ze opodstatneni ma tam, kde je treba stihnout napr termin vyucotvani pro Statni fond a podobne. Nikdo neni nucen takovou smlouvu podepsat. Bohuzel takto vzniklo vice nesmyslnych podminek, ktere koluji aktualnimi vyberovkami. Vetsinou vznikly jako reakce na nejaky postup integratoru. Vzpomenul bych lampu za 1,-Kc, servisni hodinu technika za 1,-Kc, zarizeni jehoz jedinym rozdilem oproti konkurencnim bylo zelene talcitko oproti cervenemu. Hezkym trikem je ISO9001 nebo jake je to cislo. No konkurenci boj uz je proste takovy, bohuzel se sejdeme znova tam, kde je nepouceny kinar. A tam bude vzdy problem. Krasny den.Před 4 hodinami · To se mi líbí
-
D-cinema Petře, s jednou věcí nesouhlasím: že nikdo není nucen podepsat smlouvu. Je. Pokud chci na trhu přežít, nemohu si vybírat a takovéto jednostranně předložené smlouvy musím akceptovat. Jinak bych firmu zavřel. Osobně to vidím v solidním přístupu z obou stran: já se vždy snažím udělat maximum, ale když třeba odejde v serveru media blok a já dodám obratem nový server, stejně se bude čekat na klíče. U "svých" kin se snažíme vybudovat důvěru, že skutečně děláme maximum a zase očekáváme pochopení, když nám něco nevyjde.Před 3 hodinami · To se mi líbí
-
D-cinema To D.E.: U NEC teď dáváme 6kW Philips s plnou zárukou na 600 hod podle záruk výrobce. Je to na hraně, některá lampa to zvládne v klidu, některá je na konci života černá a elektrody rozšklebené (i ve stejném stroji). Každá lampa se chová jinak a někdy chápu jejich výrobce, proč nemohou poskytnout delší záruku. Uvědomete si, co to je za výkon těch 6kW!!!Před 3 hodinami · To se mi líbí
-
Miloš Tourek Rád bych také reagoval. Nejdříve na lampy.
Myslím, že tato témata by se mohla otevřít na nějakém kino meetingu nebo setkání APK. Za sebe musím přiznat, že mám svědomí čisté. Pro vaší představu doporučená prodejní cena 6kW lampy pro Christie je 1850€ bez DPH, tedy cca 55.500kč s DPH. Tuto cenu stanovuje výrobce (Christie), ne integrátor (AV MEDIA). Za tuto cenu tyto lampy neprodáváme, i když bychom měli. Zákazníkům dáváme slevy a nepřipočítáváme dopravné (i když samozřejmě jej musíme uhradit). V případě reklamace, měníme lampu kus za kus a logistiku a vícenáklady s reklamací samozřejmě také platíme my. Výrobce nám opět dá pouze novou lampu, nezaplatí nám cestu do kina ani dopravu rozbité lampy k reklamaci do Anglie.
Na druhou stranu, pokud kupuju lampu, je potřeba se podívat, kolik lampa stojí, kolik vydrží a jakým výkonem svítí? To jsou spojené nádoby, které finálně určují poměr kč za odsvícenou hodinu. Jsou i levnější lampy, ale buď nedosahují patřičných výkonů, nebo tolik nevydrží.
Souhlasím s J. Šamonilem, že my integrátoři si nemůžeme dovolit, během záruky přetahovat lampu přes záruku. Ne že by to ta lampa nevydržela. Možná by to vydržela, ale ani kinu, ani integrátorovi se to nevyplatí. Protože pokud počítám, že kino mění lampu jednou ročně a má záruku 2 roky, tak může ušetřit max 0,5 lampy. Pokud bude přetahovat, ušetří tedy cca 25T kč při 6kW lampách. Ale co se stane, když lampa bouchne po záruce na lampu (ano většinou 600h pro 6kW)? Exploze rozbije minimálně zrcadlo a tepelný filtr nebo lamp house (dle typu projektoru). Toto stojí cca u Christie 5.474€ bez DPH. Pokud si tedy zvolí cestu přetahování lamp zákazník, prosím, ale riskuje, že v případě výbuchu zaplatí 164.000kč za náhradní díly (nepočítám práci, dopravu, ušlý zisk, emoce…). A teď je na každém, zda-li to riskne, nebo ne. My – integrátoři to riskovat nemůžeme. Nám totiž výrobce uhradí pouze reklamaci, pokud lampa „odejde/exploduje“ pouze v záruce (tedy do 600h pro 6kW lampu).
A pak různí „odborníci na všechny DCI technologie“, bez hlubšího povědomí tvrdí, že integrátoři prodávají lampy draze a dávají na ně krátké záruky. Toto akorát vyvolává zlou krev. Je potřeba se držet faktů a vyslechnout obě strany.Před 2 hodinami · To se mi líbí -
Miloš Tourek Nyní bych rád reagoval na „neetické podmínky“ výběrových řízení.
Někdy si opravdu vychytralé kino/město řekne, tak toho integrátora trochu přitlačíme a nadiktuje si, že chceme v rámci ceny servis/opravu zdarma do 24h, jinak pokuta 50T za den, náhradní zařízení zdarma po dobu opravy, veškeré updaty zdarma na 10 let, … Některé podmínky jsou opravdu neetické, ale integrátor smlouvu musí podepsat a riskovat. Na druhou stranu jsou zde i podmínky, jenž podsouvají integrátoři, aby si vyšlapali cestičku a byly blíže vítězství ve výběrovém řízení. O nich zřejmě mluví Petr.
Objevují se tedy parametry stylu: počet nainstalovaných DCI systémů. Tento parametr může/nemusí kino/město použít. Je pak na městě, zda-li bude riskovat, že mu kino dodá stavební firma, která kino nikdy neinstalovala a kino bude špatně navržené a servis bude peklo, protože kino bude muset reklamovat u města, město u stavební firmy, stavební firma u dodavatele IT a dodavatel u integrátora. Takové případy zde jsou a kino i integrátor jsou z toho nešťastní.
Dalším parametrem je třeba záruka. Pokud kino chce dlouhou záruku, tak seriózní integrátor koupí záruku na projektor a server (což lze a stojí to cca +5% ceny za každý rok navíc), ale už nelze například koupit záruka na 3D systém, bluray, HDD, PC, satelit, myčku, … Pak má integrátor možnost to buď risknout a započítat nějakou procentuelní rezervu (5-10% ročně) za to že po 3 letech odejde 3D systém, bluray, HDD, PC, satelit, myčka, … a integrátor musí i započítat náklady na to, že do kina nepojede jen 10x během 2 let, ale 70x během 5 let. Serióznější integrátoři se ovšem bojí těch méně seriózních. Ti totiž záruky od výrobců nekoupí a tím se stávají cenově zajímavějšími. Ale co udělá kino za 4 roky, až se bude domáhat záruky u firmy, která již neexistuje? (asi nikoho nepřekvapí, že některé firmy soustřeďující se na integraci DCI, zde za 2 roky po boomu digitalizace nemusí být).
A co Petrem zmiňovaná doba instalace? Tak si představte, že Vám začíná Harry Potter XX/Auta XX/Piráti z Karibiku XX. Vy máte kino pro 300 diváků. Lístek na 3D stojí 150kč. Denně zahrajete 2 projekce. O kolik přijdete pokud vám integrátor kino nainstaluje za měsíc místo za den? Po deseti dnech je to 900.000Kč! A po měsíci? Všichni umí počítat. Nikdo netvrdí, že vždy začíná nějaký velkofilm, ale mít DCI 3D kino dříve, rozhodně výhoda je. Pro někoho to může mít váhu 5%, pro někoho 30% (pro někoho žádnou). Někdy nás k termínům tlačí i radnice města, jenž má s uvedením DCI kina vlastní záměry (nebudu rozebírat).
Různí „odborníci na všechny DCI technologie“, bez hlubšího povědomí tvrdí, že integrátoři podsouvají nesmyslné parametry vyhodnocení VŘ, přitom sami připravují VŘ a motají hlavy kinům/městům a nás integrátory staví do nepříjemné pozice neřešitelného. Pak se setkáváme s rozpačitými dotazy stylu: „Pane integrátore, jak to, že na scaleru není VGA vstup?“ Protože to v podmínkách VŘ nebylo, zeptejte se odborníka, jenž podmínky pro VŘ připravil.; „Jak to, že server není 4K, když projektor je 4K?“ Protože to v podmínkách VŘ nebylo, zeptejte se odborníka, jenž podmínky pro VŘ připravil.; „Jak to že 3D systém nelze realizovat?“ „Protože, neodpovídá českému právu, zeptejte se odborníka, jenž toto řešení doporučil.“ Toto akorát vyvolává zlou krev. Je potřeba se držet faktů a zamyslet se.
Opět musím zopakovat začátek předchozího příspěvku:
Myslím, že tato témata by se mohla otevřít na nějakém kino meetingu nebo setkání APK.Přibližně před hodinou · To se mi líbí -
Digitální kino PV: krásné příspěvky, děkujeme za osvětlení. Jen bych upřesnil, že vstupní příspěvek nebyla kritika integrátorů, ta lampa prostě tolik stojí a životnost má takovou a přes to vlak nejede a je to asi docela pochopitelné. Problém toho kinaře je, že se nezeptal dopředu, že provozní náklady mohou být jinde než u 35mm a měl třeba volit vyšší gain plátna a slabší projektor, nebo si nasmlouvat do zasoby lampy na 10 let třeba.Přibližně před hodinou · To se mi líbí · 1 osoba
-
»
- Pro psaní komentářů se přihlašte
nový standard a staré myšlení
Ajaj, PV a ostatní to vyjádřili exaktně. Pořídili jsme si drahé hračky, protože chceme kosmickou kvalitu. Ale vlastně by bylo príma, kdyby to moc nestálo. Jenže tak to na světě nefunguje. Kvalita něco stojí.
Kvalita dci standardu netkví totiž pouze v pořízení nové technologie. Nejméně z poloviny je důležitým momentem celého dci standardu kvalitní a pravidelný servis, dodržování životnosti výbojek, jejich výměna daná předepsaným počtem hodin od výrobce a nikoli protahování její životnosti, například záměrným snižováním proudu výbojkou - 'aby to tolik nežralo a výbojka vydržela déle'.
Výsledkem takových snah je často obraz horší, než byl z 35mm filmu a tím pádem znehodnocená investice. V horším případě explozí lampy vymetený digitalní projektor a oprava za balík.
Digitální kino něco stojí, ale za peníze a péči vloženou, umí odměnit.
Pavel Štverák
Dolby Europe Licensing Limited
Production Services (UK)
Informace
S Pavlem se nadá asi nic než souhlasit. Je třeba se integrátorů ptát a nemám strach, že by integrátoři neodpovídali. Když chcete postavit digiální kino, tak se prostě musíte zeptat kolik stojí lampa, jak často se musí systém servisovat a kolik takový servis stojí a co v něm všechno je. Musíte se také zeptat kolik vás bude stát servisní hodina, nebo konkrétní servisní zásah, třeba zrovna výměna lampy. Každý integrátor to bude mít trošku jinak, někdo má servisní smlouvy, různé servisní programy, někdo má cenu od úkolu, s někým se můžete domlvuvit kus od kusu.
Již jsem toto psal, ale spusta věcí je na vás na kinařích, vy musíte mít co nejvíce informací, neboť po instalaci už může být pozdě. Takže se ptejte, klidně i na našich stránkách, rádi kontakt zprostředkujeme a zveřejníme.
Pokračování
Dále už si jen vysvětlujeme, že můj úvodní příspěvek nebyla vyjímečně kritika integrátorů, ale postesknutí nad kinařem, který ačkoliv si za veliké peníze koupí DCI technologi, neví kolik ho stojí nová lampa a jakou má životnost.