Seriál: 20 let DCI, 8. Prémiové formáty DCI v České republice
Teorie je krásná věc. Na druhou stranu tu je tvrdá realita české praxe. Je nás něco málo přes 10 milionů. A kupní sílou na zbytné investice obyvatelstvo tohoto státu moc nehýří. A podle toho vypadá i situace s prémiovými formáty. Více v našem článku…
Česká republika má v technologiích pro kina vždycky docela našlápnuto, ale pak jakoby usne na vavřínech. Byl to i případ úplně prvního osmisálového multikina Galaxie v pražských Hájích. To bylo první v celém bývalém komunistickém bloku. Ale na dlouhou dobu poslední. Navíc stará Galaxie byla vybudována poněkud nestandardně, takže na provoz byl prakticky potřeba jeden promítač na každý sál.
Modernější multiplexy se v Česku otevíraly až na prahu milénia, když už nás v jejích počtech předběhli jak v Maďarsku, tak hlavně v Polsku.
Nultou generaci digitálních projektorů jsme v na Slovensku a Česku zažili také relativně brzy. Už v roce 2002 v tehdejším řetězci Palace Cinemas. První IMAX v Bratislavě byl také o půl roku dříve, než v Praze. Na podzim 2002 v bratislavských Vajnoroch, resp. v březnu 2003 v Cinema City v Praze na Floře.
První český sál ve standardu DCI nebyl k vidění ani v Praze, ani v žádném krajském městě, ale v Dobřanech u Plzně. Bylo to v prosinci 2008.
V únoru 2011 se na Floře zdigitalizoval IMAX a v prosinci 2012 byl v Premiere Cinemas Hostivař v Praze otevřen první sál Dolby ATMOS. Tehdy se s Hobitem poprvé představil i obrazový formát HFR, High Frame Rate. Ten se po několika pokusech celkem za 13 let neuchytil. Diváci nepřistoupili na příliš měkkou “televizní patinu” obrazu.
V roce 2013 otevřel řetězec Cinema City první sál 4DX. A poté už se k nám velké prémiové formáty příliš nehrnuly.
Jediný český IMAX měl přechod na laserovou projekci na spadnutí na podzim 2019, avšak nakonec k ní nedošlo. Což zpětně považuji za úspěch, protože vedle laserového projektoru už by nemohl být umístěn původní 70 mm filmový projektor IMAX. Jeho provoz je vysoce nákladný, avšak kvalitu obrazu nepřekoná ani IMAX Laser.
Dolby Cinema je nejnákladnější kino na pořízení i samotný provoz. A při vší úctě, když si nalijeme pohár čistého vína, v Česku nemáme tak vysokou kupní sílu pro zbytné investice, jako je provoz Dolby Cinema. Nemusíme smutnit. Z okolních zemí najdeme tento formát jen v Rakousku, 4 sály v Linci, Salzburgu a dva ve Vídni. A v Německu, kde je kupní síla o něco nižší, než v Rakousku, najdeme pouze dva sály Dolby Cinema. V Mnichově a v Hamburku. V Berlíně z velkých prémiových formátů ve standardu DCI najdeme jen pouho pouhý jeden sál IMAX Laser.
První sál Theatre deLux v CinemStaru v Praze na Černém Mostě. Foto autor článku
V Česku zkusil lokální prémiový formát řetězec CineStar. Z původního Sphera Cinema vznikl koncept Theatre deLux osazený 4K RGB laserovým projektorem Christie, zvukovým systémem Dolby ATMOS, pohodlnými polohovatelnými sedačkami potaženými umělou kůží a s výklopným prostorným stolkem na občerstvení. Další vlastností sálu je “ambilight” ze svislých osvětlovacích RGB LED osvětlovacích těles po bočních stěnách sálu. Před začátkem představení osvětlují sál bílým světlem a po začátku umožňují měnit barevné ambientní osvětlení kromě postranních okrajů právě promítaného obrazu.
O velkém hype akci ze začátku loňského roku o HDR projekcích do klasických kinosálů jsme se už zmiňovali ve druhé části našeho seriálu. Nakonec systém, který by se mohl pod známým brandem Dolby Vision nabízet divákům, začala vyrábět pouze společnost Christie. Avšak na jejích webových stránkách stále nenajdeme žádné podrobnější informace.
Takže ze všech zajímavých prémiových formátů máme v ČR asi jen třicítku sálů vybavených 3D zvukem Dolby ATMOS a čtyři sály 4DX Cinema.
A nakonec ten světový unikát. V uplynulých dnech byla v Praze uvedena do provozu jedna velká a velmi vzácná luxusní projekce, která není ve standardu DCI. LED planetárium v pražské Královské oboře. Tomuto formátu budu do několika dnů věnovat speciální článek, který bych chtěl mj. zaměřit na otázku, zda-li tato LED technologie by se hodila i pro klasická kina a jejich Flat plátna.
Autor: Ondřej Beck
Relevantní odkazy:
První díl seriálu 20 let DCI
Druhý díl seriálu 20 let DCI
Třetí díl seriálu 20 let DCI
Čtvrtý díl seriálu 20 let DCI
Pátý díl seriálu 20 let DCI
Šestý díl seriálu 20 let DCI
Sedmý dál seriálu 20 let DCI
- Pro psaní komentářů se přihlašte