Seriál: 20 let DCI, 7. Značky, které si reputaci vybudovaly od nuly

 Značky všech výrobců technologie DCI, o kterých jsme hovořili doposavad, byly již známé z dřívějška z jiných svých úspěšných výrobků. Dnes zmíníme firmy, které si reputaci vybudovaly od nuly už v rámci standardu DCI…

V odborných materiálech se dozvíme, že jde o tzv. haptické vnímání filmu. Někdo jiný tomu říká čtvrtý rozměr, 4D. Prvním výrobcem, kdo nabídl čtvrtý rozměr filmu, byla společnost D-BOX, výrobce stejnojmenných aktivních sedadel. Tyto jsou řízené z předem nadefinované stopy tak aby pohyb sledoval přesně děj filmu. Systém D-BOX využívá pouze pohyb sedaček v rozmezí asi jen do deseti centimetrů.

D-BOX se nejdříve představil pro kina domácí v lednu 2008 a pro kina standardu DCI to bylo skoro na den o rok později. K divákům si hledaly cestu pozvolně. Na Slovensku se objevily v některých kinech už před 13 lety. Nyní jsou k sezení celkem ve třech kinech ve třech městech. Zvolení, Banské Bystrici a v Bratislavě. V Česku máme první D-BOX sál teprve několik týdnů v multiplexu Premiere Cinemas v Olomouci.

Druhou společnosti, o které se dnes budeme bavit, je jihokorejská CJ 4DPLEX. Ta vznikla v roce 2010 a od začátku se svými produkty zaměřila výhradně na kina standardu DCI. Její první produkt známe v Česku docela dobře z řetězce multikin Cinema City v Brně, Plzni a v Praze.


Schéma čtyřsedačky 4DX Cinema spolu s lištou na vodní a pachové efekty. Zdroj: cj4dplex.com

Jde o systém 4DX Cinema, který podstatně dynamičtější pohyby čtyřsedaček v rozsahu několika desítek centimetrů doplňují všechny další smyslové vjemy kromě chuti. Mlžení vody, vypouštění vůní i zápachů, stroboskopy, sněžení a samotné sedačky vás kromě pohybů umí i nakopat do zad a hýždí.

4DX Cinema je asi nejideálnější pro divácky jednodušší rodinné a akční filmy, u kterých přidané hmatové, optické a čichové vjemy. U nich občas i zdařile doplní celkový rozměr příběhu jinak jednoduššího filmu.

Zatímco 4DX Cinema bychom mohli přirovnat ke spíše pouťové atrakci působící na první signální, druhý produkt společnosti CJ 4DPLEX, ScreenX, dává filmům možnost nabídnout rozšířený rozměr v prostoru. Firma to při uvedení formátu označila jako alternativu ke 3D, které nemůže sledovat úplně každý.

ScreenX totiž pro vybrané záběry z filmu, většinou vytvářené jako celek v CGI, nabízí možnost promítat scénu z hlavního plátna i na obě postranní stěny kinosálu a to formou videomappingu. Nikoliv na instalovaná projekční plátna, jak tomu bylo u formátu Barco Escape. Stěny jsou ale šedivé, nikoliv bílé, takže od hlavního plátna nevzniká křížový jev. A zároveň videomapping je na šedivé stěně ještě dostatečně viditelný.

Bohužel, na ScreenX si budeme muset případně zajet do zahraničí, např. do Polska, kde provozuje několik sálů řetězec Cinema City. V Česku bohužel ScreenX nemáme ani jeden. 

Přímo v Jižní Koreji nabízí společnost CJ 4DPLEX kombinaci obou systémů pod obchodní značkou Ultra4DX. Kromě klasických filmů systém dokonce podporuje 4D efekty u živých koncertů. Pro náctileté diváky oblíbených jihokorejských boybandů.

V příštím pokračování se podíváme na situaci s prémiovými formáty v České republice.

Autor: Ondřej Beck

Relevantní odkazy:
První díl seriálu 20 let DCI
Druhý díl seriálu 20 let DCI
Třetí díl seriálu 20 let DCI
Čtvrtý díl seriálu 20 let DCI 
Pátý díl seriálu 20 let DCI
Šestý díl seriálu 20 let DCI