Seriál: 20 let DCI, 4. díl: Mrtvé formáty v rámci DCI
Dnešní díl našeho seriálu věnujeme dvěma formátům v rámci DCI, které nějakou dobu fungovaly, ale jejich samotní výrobci se rozhodli pro ukončení jejich výroby a s určitým časovým odstupem i podpory. Jeden z těchto formátů se týká i několika desítek českých kin. Více v našem pokračování…
Je zcela normální, že v technologiích se objevuje celá řada slepých uliček. Známe to prakticky ze všech oborů. Kupříkladu v Home Cinema patřilo mezi mrtvé formáty HD-DVD, když jej před 18 lety porazil Blu-ray. A v kinech za éry filmového pásu to byl třeba klasický 70 mm pás (5/70), který byl v roce 1990 definitivně vytlačen 35 mm Cinemascope.
I DCI si za 20 let nasbírala své mrtvé formáty. Dva, u kterých přímo výrobci již ohlásili jejich konec. A potom tu máme formáty, které jsou ještě podporovány, ale už jen minoritně.
Prvním z těch dvou již ukončených byl Barco Escape. Šlo o jakýsi pokus vrátit se v principu k třípásové Cireramě. Vedle hlavního plátna byla po stranách umístěna ještě dvě plátna boční se samostatnými DCI projektory. Některé scény, ve kterých se prostředí generovalo CGI, pak mohly mít renderovaný obraz i pro postranní plátna. Systém se ale míč neujal a asi jen po třech titulech společnost Barco oznámila konec projektu Escape.
Myšlenka ale nezanikla zcela a stejný princip již úspěšně aplikovala jihokorejská společnost CJ 4DPLEX na svůj formát ScreenX. Zde se ale nepoužívají postranní projekční plátna, ale obraz se promítá na boční stěny jako videomapping.
Barco Escape jsme v Česku neměli zastoupen na žádném sále. Za to druhý již ukončený formát tu máme v počtu několika desítek.
Jde o projekční technologií SXRD od společnosti Sony. Byla to vedle DLP technologie jediná alternativa pro projektory.
Technologie SXRD vstoupila do standardu DCI později, až někdy kolem roku 2007. Aprobační technici měli problém s korektním chlazením obrazových čipů, které světlo z tmavších odstínů šedi a černé nevychylovaly mimo čip, jako DLP čipy. Musely vše uvnitř sebe přeměnit na teplo a odvést chlazením.
Technologie SXRD byla limitována maximálním výkonem projekčních lamp a pro velká plátna se projektory musely instalovat ve dvojici nebo dokonce i ve čtveřici. Ostatně vzpomeňme uvedení restaurované Markéty Lazarové na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a následně v pražském kině Světozor, kde se během tříhodinového filmu zahřálo jádro s SXRD řčipy natolik, že černobílá Markéta chytila narůžovělý nádech obrazu.
Smrtelnou ránu technologii SXRD přinesl přechod na ekologičtější laserové zdroje světla. Laser je ale koncentrovanější zdroj záření a s tím jde ruku v ruce i vyšší teplota, kterou už čipy SXRD nedokázaly dlouhodobě odvádět bez vlivu na zkrácení jejich životnosti. Proto Sony oznámil ukončení celé divize Cinema k 30. dubnu 2020.
A to může být problém i v Česku, neboť zde hraje na čtyři desítky stálých kinosálů vybavených projektory Sony s technologií SXRD. Projektorům řady SRX-R220 skončila podpora už na podzim 2020. Projektorům SRX-R320 končí podpora na konci tohoto roku 2025, a SRX-R515 a 515 skončí 31. prosince 2027. Po těchto datech v podstatě hokejovou hantýrkou můžeme říct, že po ukončení podpory mohou kina hrát prodloužení na náhlou smrt.
Autor: Ondřej Beck
Relevantní odkaz:
První díl seriálu 20 let DCI
Druhý díl seriálu 20 let DCI
Třetí díl seriálu 20 let DCI
- Pro psaní komentářů se přihlašte