Seriál: 20 let DCI, 3. díl: HDR nebo VDR obraz do řadových kinosálů?
Už jsme to naznačili v prvních dvou dílech našeho seriálu ke 20 letům standardu DCI. Od počátku loňského roku je v tomto standardu nový trend dostat prémiový obrazový formát HDR i do standardních sálů mimo IMAX laser a Dolby Cinema. Jak situace vypadá po více jak roce? Čtěte ve třetím díle našeho seriálu.
Účelem je dostat vysoký dynamický rozsah obrazu i do běžných kin na prémiová představení, třeba na největších premiérových sálech multiplexů. Jednalo by se zejména o formát Dolby Vision plus Dolby ATMOS z DCP kopií, které jsou primárně určeny pro sály Dolby Cinema. Pouze se tato prémiová představení nebudou označovat jako Dolby Cinema, jelikož sály nesplňují další parametry pro tento Brand, ale budou se inzerovat jako již zmíněné dva formáty Dolby Vision plus Dolby ATMOS.
Touto cestou se z výrobců projektorů vydala ale jen společnost Christie, která už 10 let nabízí speciální model projektoru Christie Eclipse hardwarově přímo konstruovaných pro obrazový formát Dolby Vision. Těmito projektory jsou výhradně vybaveny sály Dolby Cinema. Společnost Christie připravuje i nový 3D model menšího RGB Laserového projektoru s přímou hardwarovou podporou Dolby Vision pro běžné sály. Jeho uvedení na trh by mělo proběhnout v nejbližších dnech až týdnech. Musíme přiznat, že Christie má s tímto projektorem již asi půlroční skluz, neboť loni na jaře bylo slibováno jeho uvedení na trh do konce loňského roku 2024.
Projektor Christie RGB CineLife+ konstruovaný na projekci v Dolby Vision. Podle březnové tiskové zprávy výrobce měl být uveden do výroby v květnu 2025. Zatím se tak ale vůbec nestalo. Zdroj obrázku: Christiedigital.com.
Christie zatím nabízí přechodné řešení, které nese zkratku VDR, Variable Dynamic Range, které spíše přináší úspory na provoz samotného kina a snižuje výkon a s tím i amortizaci obsažených RGB laserů v projektorech řady Christie CineLife+. Subjektivně zvyšuje kontrastní poměr obrazu z tabulkových 6000:1 až na 60.000:1, tedy vylepšuje kontrast běžně vyrobených DCP ve standardním dynamickém rozhraní.
Problém je, že kinař při propagaci projekce VDR nemá pro diváka žádnou jednoduchou a známou značku, kterým by mu prémiový formát prodal. Je to podobný problém jako s DSP módy pro zvuk vytvářející v reálném čase 3D prostorový efekt z existujícího mixu v 5.1 zvukových kanálech. My nemůžeme v kinech nabízet projekci se sloganem “V kvalitě Dolby ATMOS” nebo “V kvalitě Dolby Vision”. To bychom se vystavovali právním krokům společnosti Dolby, protože oba brandy můžeme použít pouze když máme certifikované adekvátní technické vybavení a představení hrajeme z DCP vybavených zvukovou a obrazovou stopou ve zmiňovaných formátech. Navíc bychom se mohli vystavit i nevůli ze strany kameramanů a obrazových supervizorů, že je jejich obrazové podání filmu v projektorech s VDR jiné, jež jaké vyrobili v postprodukci. Podobně, jako v případě zvukových mistrů, kteří se k aplikaci virtuálního 3D poslechu stavěli s velkými protesty jako k deformování jejich původního zvukového mixu jako uměleckého díla.
Podobný právní problém vzniká, pokud bychom si opatřili do kina projektor Barco s jejich HDR obrazovým systémem Lightsteering. DCP pořízené v Dolby Vision sice Barco Lightsteering v HDR na plátno přehraje. Avšak do propagace nemůžeme dát prémiový formát Dolby Vision, protože nebudeme DCP přehrávat oficiálním projektorem s hardware certifikovaným firmou Dolby.
A jak to mají ostatní výrobci DCI projektorů s HDR? Společnost NEC nabízí z laserových projektorů už jen výhradně modely s modrým laserovým svazkem a rotujícím luminoforním filtrem, případně doplněným o červený laserový svazek. RGB DCI laserové projektory ze svého portfolia již zcela vyřadila. A ke zmíněným projektorům žádné HDR obrazu nenabízí.
Společnost GDC představila počátkem roku 2020 ve spolupráci s čínským výrobcem model malého a zcela tichého projektoru Espedeo Supra 5000 pro nejmenší sály i domácí kina. Jeho obrazová technologie ALPD 4.0 RGB+ není konstruována na HDR zobrazení. Navíc její záhada nízké konstrukční velikosti na tříčipový DLP projektor s Lightengine optickým systémem byla odhalena až po ukončení výroby tohoto projektoru v dubnu loňského roku. ALPD 4.0 RGB+ obsahuje jen jeden DLP čip a je vybavena rotujícím barevným filtrem, jako menší projektory. Espedeo Supra 5000 byl tak jediným jednočipovým DLP projektorem, který získal aprobaci DCI.
Příliš jsme se nezmiňovali o formátu IMAX, který již 10 let postupně instaluje ve svých kinech místo DCI projektorů s xenonovými lampami dva typy RGB laserových projektorů vyvíjených ve spolupráci s firmou Barco. IMAX má pro RGB laser svůj vlastní systém HDR, stejně jako využívá vlastní 12.1 3D zvuk. V Praze na Floře se měl IMAX Laser objevit ke konci roku 2019. Nakonec z instalace sešlo, díky čemuž se dochoval původní 15/70 filmový projektor IMAX, který lze v projekční kabině operativně zaměňovat za 2x
2K projektory IMAX Digital.
Suma sumárum, v České republice zatím nemáme žádný z velkých prémiových formátů Dolby Cinema nebo IMAX Laser. Máme pouze prémiové formáty 4DX Cinema v řetězci Cinema City. A speciální sály TDL v řetězci CineStar.
S ohledem na nízkou návštěvnost kin nemohu nyní osobně odhadnout, zda-li do ČR někdo v nejbližších letech doveze Christie Dolby Vision projektor, který bude určitě znatelně nákladnější jak běžný RGB laser. Bohužel, mluvím výhradně o tomto modelu, který v době psaní tohoto dílu nebyl ještě ani oficiálně představen, jelikož pouze s ním si bude moct dané vybavené kino dát na program informaci “Prémiový formát v Dolby Vision a ATMOS”.
Autor: Ondřej Beck
Relevantní odkaz:
První díl seriálu 20 let DCI
Druhý díl seriálu 20 let DCI
- Pro psaní komentářů se přihlašte