Milionová Bohemian Rhapsody
V médiích se mezi svátky objevily informace o rekordním roce, co se týče tržeb v českých kinech. Podle distributorů má na tomto úspěchu znatelný podíl i digitalizace kin, která zjednodušuje proces distribuce a urychluje přístup menších kin na menších městech vybavených ve standardu DCI k premiérovým titulům. Začátkem listopadu pak přišel do našich kin titul, který bych se osobně nebál nazvat fenoménem, životopisná Bohemian Rhapsody…
Obvykle, přijde-li do kin očekávaný blockbuster, tak divácký zájem vystřelí o premiérovém víkendu na maximum a v dalších týdnech můžeme sledovat ve statistikách návštěvnosti pozvolný sestup. Občas se může stát, že mezi dvěma sousedními týdny zájem zůstane stejný nebo lehce povyskočí v řádech jednotek procent.
Životopisný příběh zpěváka Freddieho Mercuryho a kapely Queen, Bohemian Rhapsody, vstoupil do našich kin 1. listopadu 2018 a za první víkend jej vidělo přes 97 tisíc diváků. Krásný, ale nikoliv rekordní výsledek. Do TOP 20 filmů premiérového víkendu se film vůbec nedostal. Tam pronikly o dva týdny později Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny se 177 tisíci diváků za premiérový víkend (tedy za první čtyři dny v kinech, čtvrtek, pátek, sobota a neděle).
Avšak druhý víkend se na Bohemian Rhapsody přišlo podívat téměř 103 tisíc diváků a v součtu za návštěvnost přes týden překonal hranici čtvrt milionu diváků. Třetí víkend sráží zmíněná Fantastická zvířata zájem o Queen o zhruba 18% se zhruba 86 tisíci diváků. Ale zájemci film vydatně navštěvují i v jinak slabší dny, v pondělí, úterý a ve středu, takže za 18 dnů od premiéry má již na kontě 396 tisíc diváků. Čtvrtý víkend od premiéry se opět Bohemian Rhapsody dostává na první místo v tabulce před Fantastická zvířata a po připočtení všedních dnů končí daleko za půlmilionovou návštěvností.
Následující dva týdny je návštěvnost s odchylkou kolem tří procent prakticky konstantní. Provozovatelé kin začínají zaznamenávat vracející se fanoušky. To potvrzují i zprávy ze sociálních sítí, kde většina diváků potvrzuje, že film viděli dvakrát i vícekrát.
13. prosince vstupuje do distribuce film Aquaman a nový Spiderman a čísla návštěvnosti Bohemian Rhapsody za distribuční víkend poprvé padají ke 40 tisícům. Víkend těsně před Štědrým dnem sice v počtu diváků předbíhá Queen Aquamana, ale na tržby díky vyššímu premiérovému vstupnému si superhrdina z bájné Atlantidy udržel první příčku.
Avšak přišel týden mezi svátky, kdy si hodně potenciálních diváků bere dovolenou a děti mají vánoční prázdniny. Na návštěvnosti kin se tato skutečnost projevuje pozitivně. Možná nyní i v součtu s nepříliš dobrým počasím. Návštěvnost roste ve srovnání s předchozím týdnem o cca 50% u všech rodinných a akčních titulů. Asterix a tajemství kouzelného lektvaru, Spider-Man: Paralelní světy, Bumblebee i Aquaman. Trochu propadají Čertí brko a Mary Poppins se vrací. Možná proto, že na většině televizních kanálů bylo v té době od tohoto žánru nespočetné množství filmů.
To Bohemian Rhapsody zaznamenává nárůst o 137% a díky cca 90 tisíc diváků vítá od své premiéry, 1. listopadu, miliontého diváka. V neděli, 30. prosince, končí na celkovém počtu 1 024 330 diváků a 158 977 303 korun na hrubých tržbách. Fantastická zvířata se sice umístila do TOP 20 premiérového víkendu, ale do konce roku nedosáhla v součtu ani na půl milionu diváků.
Miliontým divákem tažení filmu Bohemian Rhapsody v českých kinech rozhodně nekončí. Jednotliví provozovatelé kin hlásí vyprodané projekce, které naprogramovali do konce měsíce ledna. Zájem by mohl zlomit nový silnější divácký titul, ale tak silný se do března do kin příliš nechystá.
Můžeme v tuto chvíli jen spekulovat o další návštěvnosti. 7. února by do kin měl dorazit dokument METALLICA: Francie na jednu noc. Ale uvidíme, jestli odkloní zájem milovníků hudby kapely Queen. Zajímavým datem pak bude 6. březen, kdy je předběžně ohlášeno vydání filmu Bohemian Rhapsody na Blu-ray a DVD. A s tím předpokládám i online distribuci Home Video na VoD, či SVoD. Bude to zajímavé sledovat čísla, kolik diváků dá i po možnosti mít film doma přednost kvalitně ozvučeným kinům, zejména pak s formátem Dolby ATMOS, který u tohoto titulu slaví velký úspěch.
Noví Avengers či Shazam! asi příliš neosloví cílovou skupinu diváků Bohemian Rhapsody a tak určitý překryv zájmů této skupiny bych viděl až 30. května, kdy by měl mít v českých kinech premiéru jiný životopisný film, Rocketman. Ten popisuje životní příběh popové hvězdy, Eltona Johna.
A ani zde bych neviděl konec diváckého zájmu o Bohemian Rhapsody. Pokud hlavní distributor, Fox int., dovolí distribuci do E-Cinema na Blu-ray a DVD, případně i v MP4, osobně tipuji, že se film stane velkým hitem většiny letních kin v sezóně 2019.
Autor: Ondřej Beck
Zdroj obrázků: Cinemart.cz
Zdroj údajů návštěvnosti kin: Unie filmových distributorů
- Pro psaní komentářů se přihlašte