CineWorld nainstaluje 100 sálů se ScreenX

Zatímco nám v Karlových Varech vypukl největší tuzemský filmový festival, tak den před jeho zahájením vydala společnost CineWorld, která provozuje i řetězec multiplexů Cinema City včetně České republiky zásadní tiskovou zprávu. V ní uvádí, že v průběhu několika nejbližších let nainstaluje po celém světě sto sálů s novou technologií ScreenX. O co jde a bude-li k vidění i v u nás, se dočtete v našem článku…

ScreenX na první pohled hodně připomíná již ukončený projekt společnosti Barco s názvem Escape. Barco Escape totiž využívalo třech fyzických projekčních pláten. Kromě základního na přední stěně sálu i dvě pomocná, která se po stranách sálu k hlavnímu plátnu přimykala. Protože film v Barco Escape neběžel na třech plátnech neustále, ale jen v několika krátkých stěžejních scénách, tak se pomocná plátna během představení buď vytahovala ke stropu nebo zakrývala tmavou maskou, aby nezpůsobovala odrazy světla mezi plátny nepříjemný křížový jev. A toto bylo pro systém Barco Escape smrtelné. Společnost oznámila ukončení celého projektu a jeho podpory začátkem letošního roku.

ScreenX je podobný, ale rozšířený postranní obraz vytváří v principu formou videomappingu na boční stěny sálu. Kinosál se tak nemusí složitě stavebně upravovat. Maximálně změnit barvu obložení postranních stěn na tmavší šedivou, která již dostatečně tlumí odrazy parazitního světla na plátno a eliminuje křížový jev, ale ještě videomappingová projekce z několika menších digitálních projektorů je jasně viditelná. Korejská společnost CJ 4DPLEX, která ScreenX nabízí, pak vytváří individuální projekt pro každý kinosál. Protože každý sál má poněkud odlišné dispozice, projekční vzdálenost versus šířku projekčního plátna, velikost plátna v portálu nebo bez, elevaci hlediště atd. Divák vstupující do takto upraveného sálu prakticky nic nepozná a teprve při roztažení obrazu děje z plátna i na postranní stěny bývá velmi překvapen.

Ukázka ScreenX krátkého filmu Mr. X, který si pro otestování formátu nechala natočit společnost CJ 4DPLEX. Klikněte na obrázek a uvidíte video v novém okně na serveru Vimeo. Zdroj: filmmakermagazine.com

Další pro mě osobně velmi sympatickou vlastností ScreenX je jeho nekompatibilita se stereoskopickým 3D. V CJ 4DPLEX dělali s 3D stereoskopií pokusy, ale nedopadly nejlépe, jednak boční obraz nemůže být ve 3D, když je promítán na obložení stěn. Ale hlavní efekt periferního vidění diváka v podstatně potlačovaly nasazené 3D brýle.

Tisková zpráva CineWorldu neuvádí, jestli ve svých řetězcích kin nebude ScreenX kombinovat se 4DX. V březnu vyšla tisková zpráva společnosti CJ 4DPLEX, která oba systémy do kin nabízí. Na letošním CinemaConu v Las Vegas představila premiéru spojené projekce 4DX a ScreenX. Za sebe jen doufám, že budou sály se 4DX a ScreenX oddělené. 4DX je pro mě osobně jenom sofistikovanější pouťová atrakce, nikoliv prémiová přidaná hodnota pro filmový zážitek.

Osobně se na prémiový formát ScreenX docela těším. Formu doplnění obrazu na hlavním plátně videomappingem, který je přizpůsoben původnímu sálu, považuji za velice dobrý nápad. A společnost CJ DPLEX má již vyrenderovaný postranní doplňkový obraz pro celou řadu hollywoodských titulů, jako má k dispozici i efekty pro 4DX pro větší množství filmů.

A kdy se dočkáme prvního sálu ScreenX i v naší republice? Jak uvedl v tiskové zprávě  ředitel marketingu Cinema City, pan Robert Švec:  "U nás si na ScreenX budeme muset ještě počkat, ale jakmile budeme mít plán u nás ScreenX postavit, budeme o tom informovat." 

Ještě dodejme, že CineWorld byl před několika málo lety největším kinooperátorem na britských ostrovech. Avšak po akvizicích řetězce CinemaCity v Evropě a Israeli a hlavně po převzetí amerického Regal Cinemas se stal druhým největším kinooperátorem na celém světě s 9 538 sály. Před ním je pouze americký provozovatel AMC Cinemas.

autor: Ondřej Beck