V České republice již lze namíchat zvuk v Dolby ATMOS

Koncem dubna oznámilo české postprodukční zvukové studio Soundsquare, že ve svých dvou studiích zprovoznilo technologii pro pořizování zvukových mixů ve 3D zvukovém formátu Dolby ATMOS. Jak to v nových studiích vypadá a hlavně co to bude znamenat pro původní českou tvorbu? Více v našem článku…

Dostal jsem osobně příležitost společnost Soundsquare navštívit a studia vybavená systémem Dolby ATMOS si prohlédnout. Průvodci mi byli Pavel Štverák ze společnosti Dolby a mistr zvuku Pavel Rejholec, držitel šesti Českých lvů za nejlepší zvuk.

Zmíněnou technologií bylo vybaveno největší Black Studio, které je zde v provozu dvanáctým rokem a kde se již dříve pořizovaly zvukové nahrávky v 5.1 a 7.1 zvukových kanálech pro kina. Jde o takzvanou míchací halu, která má rozměry shodné se středně velkým kinosálem. Nyní bylo Black Studio dovybaveno technologií pro mix zvuku Dolby ATMOS pro kina na kopiích DCP. Mix zvuku do 5.1 a 7.1 se zde samozřejmě pořizuje nadále. Ostatně je nutné mít k Dolby ATMOS namíchaný i klasický formát 5.1 či 7.1 pro zpětnou kompatibilitu s kinosály bez ATMOSu.



Black Studio v Soundsquare určené pro zvukové mixy pro klasická kina. Na stropě a po stranách můžeme vidět čtyři řady efektových reprosoustav právě pro mix v Dolby ATMOS. Dvě velké reprosoustavy v rozích jsou subwoofery bass managementu surroundových reproduktorů. Zdroj obrázku: Soundsquare

Druhým studiem, kde lze pořizovat zvukový mix v Dolby ATMOS je menší Silver Studio. To je ale upraveno pro míchání zvuku pro domácí kina pro Blu-ray, UHD Blu-ray, počítačové hry a multimediální kontejnery pro VoD, například pro Netflix, který některé své filmy v tomto 3D zvukovém formátu již nabízí. Společnost Soundsquare tak poskytuje komplexní služby v oblasti zvukové postprodukce od kina až po domácí video pro mixy v Dolby ATMOS, 7.1 i 5.1 zvukových kanálů.


“Srdce” Black Studia, racková skříň s řídícími procesory. Levá část je určená ještě pro míchání zvuku pro 35 mm filmový pás. Není to zbytečnost, studio ještě mívá zakázky pro tento mix. Uprostřed vidíme část pro vytváření a renderování zvukového formátu Dolby ATMOS. V horní části je samotný Dolby Rendering & Mastering Unit, kde výsledná nahrávka vzniká. V pravé části vidíme úplně nahoře kinoserver Dolby DSS-200 pro QC = kontrolu DCP před duplikací a distribucí. Pod ním už znalý čtenář pozná procesor Dolby CP850 pro dekódování formátu Dolby ATMOS a jiných. S modrým displejem po pravé straně je BSS Blu - Soundweb, což je v principu elektronická výhybka, která umožňuje operativní rychlé přepojování zapojení reprosoustav v míchací hale podle momentální funkce haly (35mm, mix , DCP playback). A pod ním vidíme už jednotlivé koncové zesilovače. Zdroj obrázku: autor článku

Mistr zvuku Pavel Rejholec mi o formátu řekl: “Dolby ATMOS není jen o zvukových objektech náhodně se pohybujících prostorem sálu. Je to nástroj pro doplnění obrazu. Jak název ATMOS napovídá, pro vytváření atmosféry. Například, ve scéně v lese slyšíme z různých bodů kolem sebe zpívat ptáky. Vánek zašumí v korunách stromů. Když začne pršet, slyšíme jednotlivé kapičky, jak nad námi dopadají na listy stromů. A to vše doplňuje hlavní děj odehrávající se na plátně. Vzniká tak komplexní umělecké dílo s prostorovou zvukovou atmosférou, která děj nepřebíjí, ale naopak jej přesně doplňuje a diváka více vtahuje do příběhu filmu. Dolby ATMOS není určen pouze pro akční scény. Díky přesné lokalizaci jednotlivých zvukových objektů se tyto ozývají v těch místech sálu, kde si zvukový mistr přeje. To u mixů v 5.1 nebo 7.1 zvukových kanálech nejde zaručit. Takže kupříkladu i komorní rozhovor v rodinném kruhu domova může být a má smysl v Dolby ATMOS.”

A díky tomu, že společnost Dolby vyžaduje nastavení a schválení instalace každého sálu s Dolby ATMOS svým certifikovaným technikem, je v těchto kinech opravdu zaručeno, že zvukový mix bude hrát tak, jak jej namíchal zvukový mistr v míchací hale.


Silver Studio v Soundsquare slouží mimo jiné i k pořizování nahrávek v Dolby ATMOS pro Home Cinema. Zvukaři si zde mohou připravit jednotlivé objekty i pro mix do kin, které ve finále namixují ve velkém Black Studiu. Zdroj obrázku Soundsquare

Dolby ATMOS tak lze od konce dubna míchat i v České republice. Je zde ve studiích Soundsquare k dispozici jak zahraničním, tak i českým filmovým produkcím. A s tím se automaticky namane otázka, co první zvukové mixy v Dolby ATMOS v původní české filmové tvorbě? Bohužel nemůžeme prozrazovat přesnější informace, ale ve studiích Soundsquare se již v těchto dnech připravuje několik mixů v Dolby ATMOS pro několik původních českých filmů. Jeden bychom mohli v kinech vidět již v tomto roce. Ostatní se na svoji premiéru chystají v prvním pololetí roku 2019.

Je to hozená rukavice pro provozovatele a zřizovatele kin, že investice do tohoto zvukového formátu začíná dávat větší smysl. Že se vynaloženými prostředky nebude podporovat jen mainstreamová produkce z Hollywoodu, ale i původní česká tvorba. A samozřejmě pak bude platit, že s větším počtem takto vybavených kin může přijít i více filmů s tímto zvukovým mixem a ruku v ruce a při správné propagaci i více diváků, kteří si většinou Dolby ATMOS do domácích kin opatřovat nebudou.

Autor: Ondřej Beck