Modrý laserový záblesk od firmy Sony

Firma Sony si s laserovými projektory ve standardu DCI dala hodně na čas. Prakticky více jak tři roky za svými konkurenty. Jak ale ukazují specifikace a první reference, patrně se čekání vyplatilo. V těchto týdnech přichází na trh modely s modrým laserem a fosforovým filtrem. RGB laserové projektory by je měly následovat zhruba do roka až dvou. Čtěte v našem článku…

Laserové zdroje projekčního světla nejsou u firmy Sony žádnou novinkou. V roce 2005 se na světové výstavě EXPO v japonském Aichi představily laserové projektory s obrazovými čipy GLV. Sony je ale dále nevyvíjela a raději se zaměřila na technologii vycházející s patentu firmy JVC, LCoS, který nadále vyvíjela pod obchodní zkratkou SXRD. Zdrojem projekčního světla byly ale vždy xenonové lampy. K laserům se Sony vrací s asi čtyřletým zpožděním za svými konkurenty. Vypadá to ale, že čekání stálo za to.

V těchto dnech Sony oficiálně spouští prodej projektorů pro kina splňující standard DCI osazených modrým laserem s fosforovým filtrem. Na první pohled jde o identické modely s SRX-R510 a SRX-R515 “Rocky”, které jsou mezi provozovateli kin velmi oblíbené pro svoji cenovou dostupnost i znatelně levnější provoz. V modelech SRX-R810 a SRX-R815 nehledejme lampy v HPM modulech, ale již integrovaný modrý laser s fosforovým filtrem pro vygenerování bílého projekčního světla. To prochází, jako u modelů s lampami, klasickým Light Engine se třemi SXRD čipy s nativním rozlišením 4K předsazenými třemi barevnými filtry, červeným, modrým a zeleným.

Pro evropský trh bude určen pouze model SRX-R815, který bude podle přání zákazníků dodáván buď v single nebo v duální variantě, ve které nabídne svítivost až 30.000 ANSI lm. To mu umožní promítat i na plátna velkých sálů s plátny nad 20 metrů šíře. Menší model SRX-R810 nebude na rozdíl od jeho alternativy s lampami (SRX-R510) na našem kontinentu nabízen.

Sony SRX-R815DS, tedy v duální verzi a s nasazenými polarizačními filtry pro 3D obrazovou projekci. Každý stroj tak promítá obraz pro jedno oko. Zdroje obrázků: Sony.co.uk/pro/

Tabulkové specifikace těchto projektorů nevypadají vůbec špatně. Projektory osmistovkové řady nabízí kontrastní poměr úctyhodných 10.000:1. Ostatně už lampové “Rocky” svoje DLP konkurenty předhánějí s kontrastem 8.000:1. A to dokonce i RGB laserové projektory s DLP čipy. Proto jsou tyto přístroje již vhodné i pro HDR projekci, byť celá řada kameramanů a obrazových operátorů z postprodukcí protestuje proti příliš studenému bílému světlu z modrých laserů. Ty i přes všechny softwarové úpravy posouvají obraz do studenějších barev. A pro HDR vysoký dynamický kontrast odborníci doporučují výhradně RGB laserové projektory, u kterých je barevná paleta jasně definovaná.

Sony uvádí životnost modrého laseru na 35 tisíc provozních hodin. Doufejme, že stejně dlouho vydrží i elektronické a další součásti projektorů. Jak se ukázalo, to byl u staršího modelu projektoru Sony SRX-R320 poněkud problém. Při intenzivním provozu se tyto stroje dostávají na hranici své životnosti už za cca pět let. Jak se tomu ostatně v létě stalo i v pražském Biu Oko, kde musel být model Sony SRX-R320 urychleně nahrazen modelem Sony SRX-R510. Provozovatel kina Oko nezanevřel přes tuto trpčejší zkušenost na značku Sony a koupil si v rámci “vynucené redigitalizace” novější model stejného výrobce.

Možná proto byly modely Sony SRX-R320 relativně brzy staženy z nabídky a výrobce místo nich raději nabízí SRX-R515 v duálu s označením DS.

Necháme se tedy překvapit, kdy se první projektory Sony s modrým laserem a fosforovým filtrem objeví i v České republice, byť třeba jen jako prezentace na odborném semináři. Konkurenční modely s tímto zdrojem projekčního světla začínají pomalu být i v našich končinách docela populární.

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
oficiální webová stránka projektorů Sony SRX-R815