Na počítadle počtu sálů vybavených digitální projekcí dle standardu DCI v levém sloupci by se po pátku, 16. lednu, mohla rozsvítit šestka, ale nebylo by to správné, neboť šestá instalace v ČR je v pražském multikině Ládví jen na přechodnou dobu...
velký sál multikina Ládví
Zatím zde jde pouze o zápůjčku projektoru na premiérový týden filmu Cesta na Měsíc 3D, kterého je společnost Intersonic, jež multikino Ládví provozuje, zároveň distributorem. Instalace byla provedena do velkého sálu a byl zde použit nejvyšší model značky Christie, CP2000-X se svítivostí až 21.000 ANSI lumenů. Přístroj je tedy klasický tříčipový DLP projektor, tedy s předepsaným rozlišením 2K, 2048x1080 obrazových bodů. Vybaven je navíc systémem pro 3D stereoskopické zobrazení od společnosti Dolby. Uvnitř projektoru je v optické cestě nainstalovaný rotující dvousegmentový filtr pro úpravu světla zvlášť pro levé a pravé oko.
Přechodná instalace Christie CP2000-X ve velkém sále Mutlikina Ládví
Systém funguje na sofistikovanějším principu staré anaglyfické metody, kterou můžeme i v současné době najít v českých kinech na projekci zmíněného filmu Cesta na Měsíc 3D. Anaglyf využívá červeného a modrého filtru pro rozdělení obrazu na plátně pro každé oko zvlášť. 3D systém od Dolbyho využívá barevného posunu. Pro každé oko přichází jiná část červené, modré a zelené složky viditelného spektra. Pro diváky je tento systém daleko příjemnější, jak u anaglyfu, a výsledný stereoskopický obraz je velmi realistický.
Dolby Show Store (dole) s diskovým polem 2,1 TB a Dolby Show Player (nahoře)
Instalace ve velkém sále multikina Ládví využívá s ohledem na rozměry plátna maximální možný výkon výbojky v CP2000-X, 6 kW. Stereoskopický systém od Dolbyho díky využití barevného posunu, nikoliv polarizace, neklade podmínku pro instalaci projekčního plátna typu SilverScreen, které nezkresleně odráží dopadající polarizované světlo. Na druhou stranu musíme podle odrazivosti stávajícího nainstalovaného plátna počítat při stereoskopické projekci se světelnou ztrátou 40-60%, což je samozřejmě nutné kompenzovat vyšším výkonem lampy a tudíž i vyšší spotřebou elektrické energie.
Úplně nahoře vidíme procesor Dolby pro řízení 3D projekce - rotujícího dvousegmentového filtru v projekční cestě.
Z vlastní projekce jsem byl velmi příjemně překvapen. Mohu porovnávat dvě instalace velkých Christie CP2000-X z Ládví a z prezentace D-Cinema Asociace provozovatelů kin ve Village Cinemas na Černém mostě z května loňského roku, při které byla použita lampa s podstatně nižším výkonem a 3D stereoskopický efekt zde byl tmavý a nevýrazný. V Ládví při plném výkonu byl obrázek co do jasnosti i barevnosti srovnatelný s 3D stereoskopickým obrazem ve velkoformátovém kině IMAX. Samozřejmě když pominu nepoměrné rozměry samotných projekčních pláten.
Usměrňovač napětí pro projektor Christie CP2000-X
Zmínil-li jsem se o rozměrech pláten, nesmím zapomenout uvést druhou skutečnost, které jsem si při projekci v Ládví všiml. Velký sál multikina Ládví má jedno z největších panoramatických pláten v Praze a klasické širokoúhlé filmy v Cinemascope zde působily vždy majestátně. S použitím 3D stereoskopického zobrazení se ale plátno subjektivně velmi zmenšilo. Pro opravdový stereoskopický zážitek přeci jen potřebujeme mít vykrytou i podstatnou část periferního vidění, což nám dokáže zaručit třeba zmíněné kino IMAX. Stereoskopický obraz na menším plátně působí více ploše a nepříliš realisticky. Asi nejlépe bych to přirovnal k papírovým vystřihovánkám poloplastických panoramat, které si možná budou pamatovat někteří čtenáři časopisu ABC ze sedmdesátých a osmdesátých let. Obávám se, že v tomto budou mít klasická kina s menšími plátny po přechodu na digitální projekční systémy trochu handicap.
Ondřej Beck
foto: autor článku