Cinema Czech 2016 – den druhý

Druhým dnem dnes pokračoval seminář Cinema Czech 2016 věnovaný nejmodernějším technologiím v oboru digitálního standardu DCI. Dnešek byl věnován otázce letních kin, vybavení kin sedačkami, projekčním plochám, rezervačním a vstupenkovým systémům a také velmi důležitým servisním smlouvám…

Na našem e-zinu jsme se letním kinům věnovali již řadu let a jsme přesvědčeni, že i když se jedná o omezený druh kulturního zařízení vzhledem ke klimatickým podmínkám, jde o velmi důležitá a divácky vyhledávaná kulturní zařízení. Jednotlivý integrátoři, ALTEI, AV MEDIA, Dcinema a Xreme Cinemas, představili svoje řešení.

Společnosti ALTEI a AV MEDIA seznámily přítomné s možností redigitalizace stálého kina a využití starého DCI projektoru na trvalé umístění v letním kině. Miloš Tourek z AV MEDIA připomněl tuto operaci v Klatovech, kde do stálého kina Šumava byl zakoupen nový projekční set se 4K rozlišením a původní 2K projekční set byl přesunut do nově zbudovaného letního kina. Z pronájmů projekční techniky byl představen projekt letního kina Riviera v Brně.

Richard Jejkal z ALTEI pro změnu představil letní kino ve Vlašimi, kam byl odkoupen použitý projektor Sony 4K z jednoho většího kina. A zároveň dvě letní kina na Smíchovském břehu Vltavy v Praze, Výletní kino a Prague Beach, kam se projekční sety každoročně zapůjčují.

Kliknutím na obrázek se vám v novém okně spustí představení nejvýkonnějšího laserového projektoru Barco DP4K-60L přímo v projekční kabině CineStaru na Černém Mostě.

Vlajkovou lodí mezi letními kiny integrátorské společnosti ALTEI je pak letní kino v Jablonci nad Nisou, kam se přenáší na letní měsíce projekční technika ze stálého jabloneckého kina Junior a navíc je letní kino vybaveno vlastním 7.1 zvukovým systémem. Reprosoustavy JBL jsou v kině instalovány nastálo a musí odolávat jak klimatickým podmínkám, tak i potenciálním zlodějům. Reprosoustavy jsou instalovány v bezpečnostních klecích a napojeny na pult centrální ochrany. To se již vyplatilo, neboť byly zaznamenány již dva pokusy o jejich odcizení.

V Jablonci se musel vyřešit problém s dynamickým filmovým zvukem, který překračoval protihlukové limity. Integrátor použil vlastní modulační procesor ALTEI Trans Cinema vycházející ze systému pro televizní vysílání, kde se již nyní i ze zákona upravuje dynamická křivka reprodukovaného zvuku, a kompresory dbx proti vysokému akustickému tlaku. Dynamické špičky ruchů a hudby u akčních scén jsou stahovány zhruba na úroveň hlasitosti dialogů.

Ještě loni zákonné úpravy nastavovaly striktní hygienické normy, které po 22. hodině večerní v podstatě znemožňovaly v rezidenčních obytných částech jakoukoliv produkci na veřejných prostranstvích. Jak přítomné ale informoval předseda představenstva APK, Ondřej Šír, od 1. prosince 2015 je ale v platnosti nová zákonná úprava, která mění definici, při které hlasový projev fyzické osoby, zvuk z produkce hudby provozované ve venkovním prostoru a tedy i audiovizuální produkce ve venkovním prostoru nejsou považovány za hluk.

Zástupce společnosti Kinoexport přišel na seminář prezentovat svůj vlastní nový výrobní závod na výrobu sedadel pro všechna možná kulturní a veřejná zařízení. K této velké investici za 80 miliónů korun firmu donutily zkušenosti s některými subdodavateli, kteří nestíhali dodávat svoje zboží v dohodnutých termínech. S vlastní výrobou lze realizovat zakázku v termínu jen několika málo týdnů.

Sesterskou společnost integrátora Dcinema, D-stage, představil Michal Němec. Společnost se zaměřuje na projektování a realizaci multifunkčních zařízení, která mohou fungovat i jako kino. Jde o ideální řešení pro starší kulturní domy a například i sokolovny či orlovny na menších městech, kde se nevyplatí investice do monotématicky zaměřeného kinosálu nebo divadelního sálu. Podobné služby v projektování a výstavbě multifunkčních kulturních prostor nabízí i integrátor AV MEDIA.

Milan Nygrýn ze společnosti Ticketware odprezentoval poslední verzi původního systému pro rezervace a prodej vstupenek Cinemaware, který se z původního pouze vstupenkového systému rozrostl do komplexního systému pro celkovou podporu práce v kině. Pro diváky je k dispozici webové rozhraní pro počítače, tablety i mobily s programem kina, databází filmů a rezervacemi i s online prodejem vstupenek. Kinař využije systém k programování kina, podávání hlášení o počtu diváků i nově k propojení se systémem pro catering, který bude nejnověji ze zákona povinen odvádět informace do elektronické evidence tržeb. I toto již systém Cinemaware umožňuje.

Jan Fiala z AV MEDIA opět připomněl kinařům potřebu uzavření servisních smluv. Servisní smlouva zaručuje po vypršení záruky řešení vzniklého problému nebo poruchy do určitého časového intervalu od nahlášení události. AV MEDIA nabízí tři typy servisních smluv, DCI Bronze, DCI Silver a DCI Gold s cenami od 12 do 50 tisíc korun bez DPH ročně. Cena nabízí zvýhodněnou cenu profilaxe nebo slevu 5%, resp. 10% na práci při zásahu v kině a podobné slevy i za pronájem náhradního projekčního setu v případě dlouhodobější odstávky původního. Bližší informace podá integrátor a každý kinař si jistě vykalkuluje, jaký tip servisní smlouvy bude pro něj ten nejvýhodnější.

Thomas Scheer ze společnosti MECHANISCHE WEBEREI BOHEMIA s.r.o., The Screenfactory, specializující se na dodávku projekčních pláten všech druhů představil portfolio své firmy. A pak i horkou novinku, plátno Polar 3D 1,7, určené pro 3D polarizační projekci s odrazivostí 1,7 gain a s pozorovacím úhlem 36º.

Na závěr druhého dne byl v předpremiéře odpromítán zmíněným laserovým projektorem Barco DP4K-60L nový český film Polednice. Po výborně sestříhaném traileru, který si nezadá s trailery na hollywoodské trháky, měla většina přítomných kinařů ze samotného filmu spíše rozpačité dojmy. A ty nezpůsobilo ani odlišné barevné podání filmu laserovým projektorem, se kterými nesouhlasil přítomný kameraman filmu. Nechci nyní film hanět a připravovat jej o potenciální diváky. Do oficiální premiéry filmu zbývají sice dva týdny, ale osobně bych se přimluvil ještě k návštěvě střižny a prokrácení zejména úvodních velmi zdlouhavých třiceti minut. Ztráta celkové stopáže z 90 na 85 minut ještě podle mě nic neznamenala a celkovému tempu vyprávění příběhu filmu by to mohlo jenom pomoci.

Autor: Ondřej Beck