Barco Escape, nový formát pro Big Screen
Minulý týden mělo světovou premiéru pokračování akčního snímku Labyrint: Zkoušky ohněm a s ním se ve zhruba ve dvaceti sálech v USA a západní Evropě představil nový obrazový formát společnosti Barco s označením Barco Escape. Celá koncepce v principu vychází z více jak šedesát let staré třípásové Cineramy…
Poprvé jsme se o novém formátu zmínili asi před jeden a půl rokem v rámci souhrnu novinek ze CinemaConu 2014, kde byl tento koncept poprvé představen. Stejně, jako původní třípásová Cinerama, tak i Barco Escape sestavuje obraz synchronně promítaný na tři plátna vedle sebe třemi projektory standardu DCI. Tehdy jsem za sebe vyjádřil obavu o formát, jelikož jsem předpokládal, že stejně, jako u třípásové Cineramy, se i pro Barco Escape budou muset budovat sály se speciální geometrií a filmy se budou muset točit na speciální kamery se třemi objektivy a snímači snímajícími tři filmové okeničky vedle sebe. Avšak situace je ve skutečnosti daleko jednodušší.
Barco Escape se dá nainstalovat do již existujících sálů, kde se ke stávajícímu plátnu přidají postranní projekční plátna doplněná o projektory zavěšené u stropu sálu ve speciálních protihlukových boxech. Ty jsou vždy umístěny v ose proti protějšímu projekčnímu plátnu. Ideální úhel naklonění oproti primárnímu plátnu činí zhruba 30 stupňů, ale dispozice některých sálů toto nedovolí, takže se můžeme setkat i s úhlem postranních pláten blížící se 90 stupňům.
Také během natáčení není potřeba používat speciální kameru se třemi objektivy a třemi snímači. Na dvojku Labyrintu byla používána Arri Alexa XT Plus s nativním rozlišením 3,4 K a následně gerenovaným digitálním intermediátem ve 2K rozlišení. Obraz pro boční plátna tak vzniká až v digitální posprodukci různými způsoby rozšíření obrazu.
Barco Escape jsme zatím neměli šanci zhlédnout, takže zde mohu pouze tlumočit reakce diváků ze sociálních sítí. Zajímavé je, že jsem se kromě oficiálních propagačních materiálů firmy Barco nesetkal s jedinou pozitivní reakcí. Diváci i odborná veřejnost vyčítají neostrost obrazu na postranních plátnech, neboť ze 2K digitálního intermediátu v aspektu Scope 2,35:1 se příliš obrazových informací navíc vytáhnout nedá. Prakticky všichni hodnotitelé se shodli na velmi nepříjemném křížovém jevu. Trojice k sobě nakloněných pláten totiž odráží promítané světlo i na ta sousední a díky tomuto parazitnímu světlu se obraz ještě více rozostřuje a deformuje i po barevné stránce.
Většina kin řeší instalaci Barco Escape přídavnými plátny, které se spolu s projektory před projekcí spouští ze stropu. U některých kin se znatelně zmenší obraz na hlavním plátně, aby boční plátna s ním nemusela svírat úhel téměř 90 stupňů. Zajímavé je, že se nikde ani společnost Barco, nezmiňuje o kombinaci svých formátu, Barco Escape a 3D zvukového Barco Auro 11.1. Přitom Labyrint: Zkoušky ohněm mají zvukový mix v Auru k dispozici.
Sál multiplexu Cinemark East Plano v Texasu s instalací Barco Escape. Zdroj: nbcdfw.com
Barco Escape byl představen již loni u prvního filmu Labyrint: Útěk, ze kterého bylo do formátu se třemi obrazy upraveno zhruba 20 minut z filmu. Labyrint: Zkoušky ohněm jsou tak oficiální premiérou nového obrazového formátu pro širší veřejnost.
Kdo by si chtěl ověřit zkušenost z nového formátu na vlastní oči, má možnost ve dvou evropských kinech v Belgii. V rámci řetězce multiplexů Kinepolis v Kortrijku a v Antwerpách.
autor: Ondřej Beck
Relevantní odkazy:
Oficiální stránka Barco Escape
Facebooková stránka Barco Escape
Děkuji Davidovi Ernstovi za pomoc při shromažďování materiálů.
- Pro psaní komentářů se přihlašte