Producenti budou platit kinařům za hloupé filmy
Zcela bez povšimnutí laické i odborné veřejnosti vešla počínaje dneškem, 1. dubnem 2015, novela Zákona o kinematografii, která přináší pro diváky jednu zajímavou změnu. Když se jim v kině nebude líbit český film, mohou požadovat vrátit zpět vstupné. A provozovatel kina také nebude škodný, jelikož vrácené vstupné je mu povinen uhradit v plné výši producent filmu. Více v našem článku…
Novela zákona o kinematografii jde vstříc hlavně divákům. Pro ty je dnes návštěva kina docela drahým špásem. Například zhlédnutí filmu v pražském multiplexu i s občerstvením přijde dva diváky zhruba na 600,- Kč, rodinu s dětmi i přes tisícikorunu. A nejlevnější již není ani návštěva v menších jednosálových kinech. Zklamání ze špatného filmu pak může diváky vést k paušalizovanému názoru napříště kino vůbec nenavštěvovat. Zvyšuje se tak i riziko filmového pirátství, kdy si zklamaní diváci raději filmy stáhnou zdarma z internetu. Cílem novely Zákona o kinematografii bylo přenést břemeno rizika špatného filmu z peněženky diváka na bankovní konto producenta.
Samozřejmě český zákon dosáhne pouze na českou tvorbu, takže zahraničních snímků se netýká.
Producent filmu se tak stane finančně motivovaným natočit opravdu kvalitní český film. Nebude se bát přizvat ke spolupráci opravdu kvalitního dramaturga, který se postará, aby scénář byl opravdu vypilovaný do posledního detailu. A nebude se také bát pořádat projekce pro opravdu nezávislé zkušební publikum během postprodukčních prací ve střižně. Tím se zbaví hlavního nebezpečí masivního vracení vstupného. Špatně hodnocené filmy zkušebním publikem pak může nabídnout komerčním televizním stanicím jako noční TV inscenace.
A jak celý mechanismus funguje? Divák si zakoupí vstupenku do kina a jde do sálu na představení. Pokud se mu film nelíbí, může odejít dříve. Může ale i film dokoukat do konce. Po skončení se odebere na pokladnu kina, kde oznámí, že chce ze zákona vrátit vstupné za film, který se mu nelíbil. Na zadní stranu vstupenky vyplní své jméno, adresu, telefon a přidá vlastnoruční podpis. Provozovatel kina je mu okamžitě povinen vyplatit vstupné v plné výši, ale není škodný, na základě podepsané vstupenky tuto částku vymáhá na producentovi filmu.
Je pravda, že tento nový zákon asi zničí nejedno přátelství mezi producenty, scénáristy a režiséry. Skončí doba, kdy si aktéři na place pomáhají kromě kamery a mikrofonu i různými halucinogenními prostředky. Opravdu dobrý dramaturg bude muset kromě své práce umět i komunikovat s krizovým psychologem záchranné služby, například při sundavání scénáristy z ochranného plotu Nuselského mostu v Praze, kam jej dohnaly jeho předchozí připomínky, kritika a požadavky na nové verze scénářů. V těchto extrémních případech se musí postarat hlavně o laptop scénáristy, aby nespadl do údolí, neboť s nejvyšší pravděpodobností se v něm nalézá taková verze scénáře filmu, ze kterého již žádný divák neodejde.
Ondřej Beck
- Pro psaní komentářů se přihlašte