Interstellar v IMAX 70 mm končí, Dolby Cinema přichází

S příchodem posledního dílu trilogie Hobit do českých kin končí i projekce filmu Interstellar ze 70 mm filmového pásu v jediném velkoformátovém kině IMAX v ČR v Praze na Flóře. To bylo zároveň jediným kinem IMAX na starém kontinentě, který Interstellar ze 70 mm promítal. Minulý týden jsme ovšem zaznamenali v oblasti kin velkého formátu zásadní zvrat. Společnost Dolby oznámila nový koncept svého kina velkého formátu, Dolby Cinema.

A Dolby Cinema by mohla pro společnost IMAX znamenat po téměř 45 letech její existence první velmi vážnou konkurenci. Ještě v éře 70 mm pásu, kdy se uvolnil po 20 letech patent pro využití projektorů na systém 15/70 (15 otvorů na jedno okénko 70 mm pásu IMAX), se objevilo několik konkurenčních formátů. 15/70 využívala přímo společnost CDC. Vertikálně vedený 70 mm pás 8/70 pak firma iWerks, ale nabízeli jej i jiní výrobci 70 mm filmových projektorů, například německý Kinoton. S nástupem digitálního standardu DCI se začaly objevovat pokusy o digitální kina velkého formátu. Výrobci DCI projekční technologie i velcí integrátoři nabízeli vlastní systémy pro projekci na velké plátno. V Německu a Rakousku se například objevil koncept s názvem Cinemagnum.

Snímek kina Cinemagnum 3D v Norimberku, který umí kombinovat projekci na klasické plátno Flat i na kopuli, která se před diváky překlápí. Dříve se zde používaly dva systémy projektorů IMAX. Kvůli úsporám zde přešli na vlastní digitální projekci 4K projektory Christie CP-4230. Zdroj: cinecitta.de

Avšak stále v době analogu i později digitálu dokázala společnost IMAX nabídnout nejkomplexnější služby a následnou podporu jak provozovatelům kin, tak i filmovým studiím. Její kina v éře 70 mm byla nejspolehlivější a stávalo se, že když se některý provozovatel kina rozhodl přejít ke konkurenci, po několika letech se vrátil zpět k IMAXu i za cenu vyšších licenčních poplatků. A to platí i s digitálním IMAXem. Od roku 2008 do současnosti nabízí IMAX digitální set dvojice DLP projektorů s rozlišením 2K (kvůli lepší barevné hloubce oproti 4K DLP projektorů s klasickým xenonovým zdrojem světla). Rozlišení na velkém plátně je sice nedostatečné, kvalitu obrazu ale IMAX Corp. částečně kompenzuje vlastním patentovaným zařízením, takzvaným Image Enhancer. A i když se v roce 2009 zvedla v USA větší vlna odporu vůči diskutabilní kvalitě IMAX DIGITAL, nový systém se nakonec etabloval natolik, že se podařilo společnosti IMAX expandovat z původních 350 sálů se 70 mm projekcí na současných více jak 900 digitálních sálů po celém světě.

O tom, že značka IMAX má mezi diváky velmi silný zvuk, svědčí i anabáze s původním sálem IMAX v berlínském CineStaru v Sony Center na Potsdamer Strasse. Zde se na jaře roku 2011 rozhodli k velmi nákladné přestavbě původní 70 mm projekce na nový sál s vlastním typem velkého formátu, pro který CineStar zvolil obchodní značku eVent Cinema. Hlediště vybavili luxusními koženými sedačkami, instalovali nejvýkonnější projektor světa s klasickou xenonovou lampou a s rozlišením 4K, Barco DP4K-32B, 3-D systém RealD XL a tehdy nejlepší dostupný zvukový systém, Dolby Surround 7.1. Berlínští diváci ale postrádali značku IMAX a tak se po dvou letech a dvou měsících do zmíněného sálu zase nákladně vrací IMAX, tentokrát samozřejmě ale jen digitální 2x2K a se svým zvukem 5.1.

Vstup do sálu Dolby Cinema s OLED aktivní stěnou, na které poběží tématická smyčka videa vztahující se k promítanému filmu. Kliknutím na obrázek se vám spustí v nové kartě prohlížeče promovideo Dolby Cinema ze serveru Youtube. Zdroj: Dolby.com

Minulou středu, 3. prosince, oznámila společnost Dolby svoji novou koncepci vlastního kina velkého formátu, nazvanou Dolby Cinema. Jedná se o sál s velkým panoramatickým plátnem a strmým stadionovým hledištěm srovnatelným se sály IMAX. Vybaven bude dvěma laserovými projektory Christie 4K 6P napojené na vlastní zařízení pro online úpravu promítaného obrazu pracující se systémem Dolby Vision, který je již několik vyvíjen pro použití v plochých televizorech. S novými laserovými projektory bude možno dosáhnout znatelně vyšší barevné hloubky. Pro 3-D stereoskopické zobrazení bude sloužit poslední verze 3-D systému Dolby. Zvuk bude zajišťovat samozřejmě již etablovaný 3D formát Dolby ATMOS. Vstupní koridor do sálu má být, jako třešinka na dortě, obložen aktivními OLED panely, na kterých by měla být promítána speciální prezentace k právě promítanému filmu, jež by měla diváka při vstupu naladit na daný žánr.

První dva sály Dolby Cinema budou zprovozněny nikoliv na území USA, jak by se dalo očekávat, ale v Evropě. Oba se otevřou již za několik dní, 17. prosince. První v JT Cinemas complex v holandském Eindhovenu. Druhý v UCI/Cinesa La Maquinista complex ve španělské Barceloně.

Odborná veřejnost se shoduje na jednom. Tentokrát půjde opravdu o přímou konkurenci s formátem IMAX. Společnost IMAX sice také chystá laserové projektory a svoji vlastní verzi 3D zvukového formátu, avšak nástup těchto kin nabírá stále větší zpoždění a zahájení jejich instalace je stále jednou velkou neznámou. Značka Dolby je ale pro IMAX velmi silným konkurentem. Na Dolby diváci slyší a jejich zvukový formát Dolby ATMOS dokázal za pouhých dva a půl roku expandovat do asi 700 sálů po celém světě. Vzhledem i na relativně vysoké pořizovací náklady se jedná o velký úspěch. Společnost IMAX tak bude muset znatelně urychlit nástup svých laserových projekčních systémů, jelikož provozovatelé velkých řetězců se netají se svým potencionálním zájmem o nový formát Dolby Cinema.

Vizualizace sálu Dolby Cinema. Koncepce počítá s ukrytím všech reprosoustav za průzvučnou textílií. Zdroj: Dolby.com

70 mm projekce filmu Interstellar v Praze na Floře zaznamenala masivní úspěch a sál byl po celou dobu až na noční projekce ihned téměř vyprodán na celý distribuční týden dopředu krátce po uveřejnění programu na svých webových stránkách. Avšak náklady na 70 mm projekci jsou tak neúměrně vysoké, že její nasazení lze provést jen ve zcela výjimečných případech, jakým bylo v r. 2012 představení filmů Temný rytíř povstal nebo nyní Interstellar.

Velkoformátové kino v Moody Garden na ostrově Galveston nedaleko texaského Houstonu vypoč&´talo náklady na tři roky provozu s 3-D projekcí pro 70 mm 15/70 a digitální IMAX. Do propočtů zahrnuli náklady na nákup a dopravu filmových kopií, náklady na nákup projekčních lamp, energie a údržbu. 3 roky provozu 70 mm projekce přišly v součtu na 325 tisíc USD a 3 roky digitální projekce pouze na 30,5 tisíc dolarů. Úspora je více jak desetinásobná! Činí docela neuvěřitelných 294 tisíc dolarů, což v přepočtu dělá asi šest a půl miliónu korun. Laserové projektory se 4K rozlišením nabídnou podstatně vyšší obrazovou kvalitu, která se kvalitám 70 mm pásu velmi přiblíží a v barevn&´ hloubce zobrazení patrně i překoná.

Je samozřejmě předčasné ptát se, kdy bude i v Česku zprovozněn první sál Dolby Cinema. V každém případě zdravá konkurence by zde mohla znatelně pomoci například urychlení příchodu laserové projekce do již zmíněného jediného českého kina IMAX v Praze na Floře. Vítězem takovéhoto konkurenčního boje je vždy nakonec divák, který může vidět svůj film v nejvyšší možné kvalitě.

Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
Oficiální stránky Dolby 

´

´