Konec DCP kopií ve 4K rozlišení?
Projektory s nativním rozlišením 4K se i v českých kinech začaly objevovat prakticky od zahájení digitalizace standardem DCI. A s nimi se tu a tam objevily i digitální kopie DCP s tímto rozlišením. Jenže v posledních měsících zaznamenáváme určitý útlum. Pokusil jsem se trochu zapátrat, co je jeho příčinou.
Na posledním semináři Digitálního kina 22. dubna nám Mirek Sochor z UPP vyprávěl o novinkách představených na letošní výstavě NAB v Las Vegas. V podstatě veškerý současný trend v produkci a postprodukci směřuje ke 4K rozlišení. Velké společnosti s firmou Sony na čele již postupně zavádí 4K rozlišení i do oblasti domácích kin včetně prvního domácího media playeru s diskovým polem, který bude již přehrávat obsah ve 4K. Japonské společnosti dokonce koketují s myšlenkou 8K televizorů a na výstavě představily první prototypy.
Společnost Sony byla se svoji technologií SXRD průkopníkem 4K rozlišení i v případě digitálních kin, která se na našem území začala objevovat již od roku 2009. Prvním bylo kino Centrál v Hradci Králové. Po roce a půl přišly i první projektory se 4K DLP čipy. První, Christie CP4230 se sériovým číslem 0003 do Městské knihovny v Praze. Začaly se objevovat i první tituly uváděné na DCP kopiích s rozlišením 4K a to dokonce i původní české produkce, Tobruk a Ulovit miliardáře. Před rokem se na našem trhu objevil i první provozovatel multiplexů, Premiere Cinemas, který si na vybavenosti výhradně 4K projektory postavil svoje základní know how. V tuto chvíli je v Česku vybaveno 4K projekční technologií 41 sálů z celkových 396, což je zhruba 10,4%. Mírně tak pokulháváme za celosvětovým průměrem, který činí 19,7% penetrace 4K projektory standardu DCI.
Ve druhé polovině loňského roku bylo uvedeno několika exkluzivních titulů ve 4K rozlišení, Temný rytíř povstal, bondovka Skyfall a konečně dokument Rona Frickeho Samsara, který byl v rámci 4K digitální projekce vrcholem možného obrazového zážitku. Pak ale jakoby se slehla zem. Velmi očekávaný Hobit byl nakonec celosvětově uveden jen ve 2K rozlišení a navíc v poněkud diskutabilní obrazové kvalitě. Ve 4K dorazilo v lednu do českých kin ještě historické drama Stevena Spielberga Lincoln, ale veškeré očekávané jarní hitovky už dorazily pouze ve 2K.
Oslovil jsem české distributory, zástupce velkých hollywoodských studií, s dotazem, jaká je současná situace s DCP kopiemi ve 4K. A situace není vůbec růžová. Radovan Čech z Warner Bros. Entertainment s.r.o. Česká republika moje obavy potvrdil: “V současné chvíli bohužel nemáme ve 4K potvrzen žádný z našich letošních titulů.” Ve stejném duchu odpověděl na stejnou otázku i ředitel programu společnosti Cinemart, Aleš Danielis: “Z pohledu fanouška technických novinek je moje zpráva spíše pesimistická. Jak víte staráme se s krátkou přestávkou o tři Studia - Fox, Universal a Paramount. Do dnešního dne jsme nedodali žádný náš film na DCP v rozlišení 4K a podle našich aktuálních informací to ani žádné z našich studií v nejbližší době neplánuje. Dodáváme pro Hostivař (Premiere Cinemas Park Hostivař, pozn. autora) zvuk ve formátu Dolby Atmos a velmi brzy začněme zřejmě vozit i verze 4DX (pro Cinema City Nový Smíchov, pozn. autora), ale rozlišení 4K jako distribuční formát příliš podporovaný není. Je to již vice než rok, kdy jsem se na tento problém výslovně ptal našich partnerů a odpověď byla, zatím se domníváme, že rozlišení 2K je pro standardní distribuci dostatečné a vydávání DCP v rozlišení 4K zatím neplánujeme. Uplynul nějaký čas a uvidíme, jestli se o nějakém posunu dozvíme na CineEurope koncem června. V této chvíli však o žádném posunu nevím.”
Osobně si myslím, že určitá naděje svítá ze skupiny studií Sony Pictures, kde bude velký obchodní zájem podporovat vlastní 4K technologie v klasických i nově domácích kinech. Je to vše o marketingu a reklamě, jak se nové technologie dokáží koncovým divákům prodat. Odhadem minimálně 95% českých diváků nepozná v kinech kvalitu zvuku a obrazu. Tudíž velké společnosti typu Sony je budou muset naučit pomocí masivnější mediální kampaně poznávat, aby ji pak následně filmoví fanoušci začali vyhledávat.
Pro srovnání, podobným způsobem naučili výrobci mobilních telefonů velkou část uživatelů používat chytré smartphony s dotykovými displeji, byť by podstatné většině dostačovaly původní přístroje. Nebo automobilky. Kdyby nebylo jejich celé generace trvajících dlouholetých reklamních kampaní, také bychom se dnes přepravovali jen v jednoduchých a levných vozech.
A pokud bych si dovolil na konci trochu zaspekulovat, mohl bych si představit situaci, kdyby kupříkladu distributoři ze skupiny Sony Pictures preferovali pro premiérové uvedení nového očekávaného blockbusteru kina vybavená projekční technologií se 4K rozlišením. Pak bychom se možná mohli dočkat i prvních upgradů 4K Ready DLP projektorů ze 2K na 4K rozlišení, o kterém se v našich končinách zatím jen mluví asi jako o existenci paní Colombové.
Ondřej Beck
- Pro psaní komentářů se přihlašte