Digitální kino 2013, Director’s Cut - Aktualizováno 9.5.2013
Den nepříliš dobrých zpráv. Tak bychom mohli nazvat obsah včerejšího semináře o digitalizaci českých kin, která proběhla v pražském kině Aero. Horší zprávy souvisí se současnou situací Státního fondu kinematografie, která se na konferenci podrobněji probírala.
Akce proběhla v rámci Dní evropského filmu a byla zaštítěna programem na podporu kultury MEDIA Desk Česká republika. Asi nejzásadnějším bylo vystoupení ředitelky Státního fondu kinematografie, Mgr. Heleny Bezděk Fraňkové, která popsala současnou situaci na Fondu, který je stále ještě v základu budování nové státní organizace, což je byrokratická operace vyžadující čas zhruba pět měsíců. Skluz způsobilo zdlouhavé schvalování nového zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie včetně přehlasování veta prezidenta Václava Klause Poslaneckou sněmovnou. Výsledkem je, že Státní fond kinematografie začne pracovat nejspíše až v průběhu měsíce května, kdy by měly být vyhlášeny první grantové výzvy včetně další vlny podpory digitalizace kin dle specifikací DCI. Relativně neurčité je i první vyúčtování výnosů z reklam komerčních televizních stanic za rok 2012, podle kterých mají dle nového zákona odvést příspěvky do Státního fondu kinematografie. K této operaci má dojít zhruba v pololetí letošního roku.
Situace se dotkla i našeho občanského sdružení Pro-DIGI, které tak pro letošní rok nezískalo žádný grant na svůj provoz. Ten se tak omezí pouze na vydávání e-zinu digitalnikino.cz a informace přes naše facebookové stránky. Bohužel individuální a nezávislé poradenské a konzultační služby, které kinům poskytoval Petr Vítek, jsme nuceni za této situace zcela pozastavit.
Jaroslav Pecka z Unie filmových distributorů seznámil s výsledky návštěvnosti kin za uplynulý rok 2012. Kromě základních údajů byla velmi zajímavá čísla za 3-D filmy ve srovnání po jednotlivých letech od nástupu formátu 3-D standardu DCI v roce 2009. Na údajích se krásně projevily výsledky boomu stereoskopické projekce u titulu Avatar. I když se od uvedení Avatara počet sálů v ČR vybavených 3-D projekcí zhruba ztrojnásobil, nebyl divácký zájem o tuto přidanou hodnotu již tak markantní.
Příspěvek o nových technických novinkách od Mirka Sochora z UPP se nesl již v optimistickém duchu. Přítomné kinaře nejdříve seznámil s výhodami i nevýhodami nových setů malých projektorů s integrovanými mediabloky, případně i integrovanými diskovými poli, určených do nejmenších sálů s šíří pláten do cca 10 až 12 metrů. Výhodná pořizovací cena bývá v těchto případech vykoupena nemožností dodatečného upgrade, kupříkladu navýšení kapacity diskových polí.
Mirek Sochor se dotkl i tématu nových formátů 3D zvuku, tedy Dolby ATMOS a Barco AURO 11.1, což jsou dva asi nejznámější systémy, které se v Evropě již etablovaly. Na nedávné výstavě NAB v Las Vegas ale nabízelo vlastní verzi 3D zvuku i několik menších asijských výrobců. V případě vybavení 3D zvukem je nutné brát zřetel i na podporu ze strany produkcí, to znamená, kolik si v daném zvukovém formátu můžeme zahrát filmů. V tomto případě tedy zatím vítězí společnost Dolby, která v Dolby ATMOS nabízí k dnešnímu dni 25 již hotových titulů a v průběhu letošního roku plánuje uvést dalších dvanáct filmů. Formát Barco Auro 11.1 je v tuto chvíli k dispozici pouze u sedmi filmových titulů. Avšak situace se samozřejmě může zase otočit. V počátku mělo navrch Barco Auro 11.1 a společnost Dolby s Dolby ATMOS jej musela dotahovat.
Na konferenci zazněly i informace o nových 3-D formátech pro klasická kina. Mirek Sochor se podělil o zkušenosti s novou řadou 3-D brýlí Eyes3Shut a novým pasivním systémem od společnosti Volfoni. A to včetně drobných neduhů, které u obou systémů při prezentaci v Las Vegas zaznamenal. Připomněl i informaci, která na našich webových a facebookových stránkách již proběhla, o nových 3-D systémech pro projektory Sony využívající jak kruhovou polarizaci tak i novou generaci filtrů s barevným posunem od společnosti Dolby. Tento systém je určen pro kina s bílým matovým plátnem, jejichž provozovatelé nechtějí primárně promítat na stříbrná plátna.
Konferenci zakončily tři příspěvky pro kinaře. Novinky kolem VoD internetové půjčovny Aerovod, ze které mohou na svých webových stránkách a profilech v sociálních sítích mírně profitovat i ostatní provozovatelé kin, představil Ivo Adrle. Linda Arbanová z Aeroškoly předala kinařům cenné rady ohledně pořádání školních představení. Kromě způsobu samotné dramaturgie zazněly i velmi hodnotné informace, jakým způsobem oslovovat ředitele škol i učitele, aby školní představení v kinech častěji zařazovali do výuky.
Konference pak byla zakončena prezentací zajímavého projektu Cool Ticketing. Systém je určen pouze pro mobilní telefony s operačními systémy Android a iOs (Apple) a nepotřebuje pro uvaděče žádné zařízení pro čtení QR nebo čárkových kódů z displejů, což při odbavování diváků velmi často zdržuje. Vstupenka je v mobilu chráněna bezpečnostními prvky proti padělání a znehodnocuje se “elektronickým” odtržením kontrolního útržku. Více se o tomto velmi zajímavém systému dozvíte na webových stránkách www.cool-ticketing.com. Prezentaci projektu naleznete rovněž na této adrese.
Ondřej Beck
Aktualizováno o tento link na prezentace jednotlivých prezentátorů ZDE, chybí prezentace UFD, která nechtěla takto informace zveřejňovat.
- Pro psaní komentářů se přihlašte