Zítra, 20. března, to bude 10 let, co se poprvé pro veřejnost otevřelo první a do této chvíle jediné velkoformátové kino IMAX v České republice. Nalézá se v Praze na Floře v rámci multiplexu Cinema City. Jak se praví v oficiální tiskové zprávě, cesta formátu do Čech trvala IMAXu přes 30 let, ale za těch 10 let tady prožil formát všechny svoje zásadní technologické i dramaturgické změny. Pojďme si je probrat...
Ve střední Evropě jsme trochu měli klapky na očích a formát IMAX vítali jako zcela nový druh audiovizuální podívané. Nově vznikajícím kinům IMAX se komerčně velmi dařilo hlavně v Polsku, kde jich dodnes hraje dohromady pět, ve Varšavě, Katovicích, Krakově, Poznani a Lodži. Úspěch měla i další kina IMAX budovaná po Praze v Budapešti, Sofii, Bukurešti nebo v Moskvě a dalších ruských městech. Hůře se vedlo jedinému kinu IMAX v Bratislavě, které otevřelo půl roku před Prahou, ale v květnu 2006 muselo pro komerční neúspěch skončit a objekt byl následně přestavěn na novou část obchodního centra. Podobně neslavně skončily i obě kina IMAX ve Vídni, ale ta kopírovala situaci ze západní Evropy a Ameriky, kde byl zaznamenán celkový útlum zájmu návštěvníků těchto kin.
Hlediště IMAX Praha. Foto: autor článku
Společnost IMAX začala tehdy hledat nové cesty, jak zastavit pomalý propad zisků a zánik některých kin ze druhé poloviny devadesátých let. Jednou bylo zmenšení sálu i projektoru, tedy snížení počátečních jinak dosti vysokých nákladů. Menší kina IMAX s označením SR byla k vidění ve zmíněné Bratislavě nebo v Moskvě. Praha a ostatní kina v rámci sítě provozovatele Cinema City měla k dispozici původní velké sály IMAX GT. Další cestou byla expanze do střední a východní Evropy, kde po přelomu milénia již dostatečně rostla kupní síla a diváci nebyli tohoto systému na rozdíl od západu nabaženi. Pro úplnost dodám, že v roce 2004 společnost IMAX zahájila instalaci nejlevnějších 70 mm projektorů s označením IMAX MPX určených primárně do velkých sálů pro multiplexy. V Evropě se se instalovaly pouze ve dvou exemplářích ve Španělsku. Po roce 2008 byla naprostá většina MPX projektorů nahrazena digitálními.
Digitální projektor Christie CP2230 krátce po instalaci v projekční kabině IMAX Praha. Foto: autor článku
Sice hlavní myšlenka je skryta ve zkratce názvu IMAX, Image on Maximum, obraz na maximum (IMAX vznikl jako kino s mezními fyzikálními možnostmi, jak dosáhnout co nejkvalitnějšího obrazu a zvuku, který by se blížil reálnému zážitku), ale v době příchodu do ČR už byl vnímán pro jeho tehdy exkluzivní vymoženost hlavně jako 3-D kino. Ze začátku zde byly uváděny i 2-D dokumenty natáčené na 65 mm IMAX kamery, dokonce i oceněné Oscary jako byli Delfíni nebo Modrá planeta, avšak diváci svým nezájmem dali těmto filmům definitivní stopku. Od roku 2005 byly všechny krátko a středometrážní filmy uváděny výhradně ve 3-D a DMR remasterované celovečerní filmy z hollywoodské produkce také nebo alespoň částečně s několika 3-D scénami. O zájmu o 3-D svědčí i top 10 filmů za celých 10 let provozu pražského IMAXu, během kterých bylo uvedeno celkem 86 titulů:
-
Do hlubin 3-D
-
Tyranosaurus Rex: Návrat do období křídy 3-D
-
Divoké Safari 3-D
-
Sea Rex 3-D
-
Galapágy 3-D
-
Space Station 3-D
-
Avatar 3-D
-
Tajemství Titanicu 3-D
-
Perla oceánu 3-D
- Santa vs. Sněhulák 3-D
Zdroj: Tisková zpráva k 10. narozeninám IMAX Praha
V únoru 2011 pražský IMAX prošel digitalizací, kdy byl původní 70 mm projektor IMAX GT nahrazen dvojicí digitálních projektorů Christie CP2230 s 2K rozlišením v úpravě IMAX. Obrazová informace putující z kinoserveru do obou projektorů prochází takzvaným Image Enhancerem, tedy zařízením, které elektronicky v reálném čase zvyšuje ostrost i kontrast promítaného obrazu. Jak se ale mohli diváci na vlastní oči přesvědčit loni v létě, kdy se na zhruba dva měsíce vrátil 70 mm filmový projektor IMAX GT pro uvedení filmu Temný rytíř povstal, 70 mm filmový projektor nemají 2x2K digitální projektory IMAX šanci plnohodnotně nahradit. Digitalizace standardem DCI přináší jednoznačně vyšší kvalitu do původních 35 mm kin, nikoliv však do kin IMAX, kde alespoň částečnou náhradu největšího filmového políčka ze 70 mm pásu přinesou až zhruba za rok laserové digitální projektory s rozlišením 4K.
Pozvánka na slavnostní zahájení kina IMAX Praha z 19. března 2003. Pozvánka přišla srolovaná a zapečetěná v lahvi jako zpráva od trosečníka. Foto: autor článku
Digitalizace na jednu stranu znamenala pokles kvality obrazu, ale na druhou stranu tento pro některé filmové fanoušky bolestivý kompromis se stal pro mnoho kin IMAX záchranou před neblahým osudem. Rostoucí ceny vstupů i energií činily 70 mm projekci reálně neudržitelnou. Jak bylo uvedeno na serveru lfexaminer.com, provozní náklady se s přechodem z filmového na digitální IMAX snížily zhruba pětinásobně. Pořizovací ceny kopií dokonce dvacetinásobně! Navíc v případě 3-D zobrazení jde stále o nejkvalitnější kino, které využívá k projekci dvou projektorů, jenž promítají obraz pro každé oko zvlášť. To je nejčistší cesta k 3-D zobrazení, které není zatíženo možnými negativními vlivy střídavého přepínání obrazu pro levé a pravé oko v jednom projektoru.
Původní 70 mm IMAX GT projektor (15/70) v projekční kabině IMAX Praha. Foto: autor článku
Ostatně nižší cenu a snadnější dostupnost digitálních kopií dokazuje i pestrost dramaturgie pražského kina IMAX po přechodu na digitální projekci. V letech 2010 a 2009 bylo za rok uvedeno pouhých osm premiér, předchozí dva roky 2007 a 2008 dokonce jen po pěti titulech ročně. Za rok 2011 po digitalizaci to bylo již 14 a v roce 2012 dokonce 15 premiér. A dramaturgové Cinema City ani nenasazují do pražského kina IMAX všechny tituly, jenž jsou v tomto formátu k dispozici. Společnost IMAX totiž po roce 2008, kdy se začaly digitalizovat první kina IMAX, přesouvá hlavní dramaturgický potenciál od krátkometrážní dokumentární tvorby směrem k celovečerním hollywoodským filmům.
Zbývá nám tedy doufat, že do roka a do dne k 11. narozeninám dostane i pražský IMAX laserový projekční systém, který podle všech informací dokáže už se ctí nahradit původní 70mm projektor a navíc spotřeba elektrické energie je opět několikanásobně nižší, jak u xenonových lamp používaných v nynějších digitálních projektorech, takže i pro provozovatele znamená další znatelnou úsporu v provozních nákladech.
Ondřej Beck