HFR a Dolby ATMOS - první zkušenost

S očekávaným hitem roku, filmem Hobit: Neočekávaná cesta, se i v našich kinech objevily dvě nové technologie pro kina. Jednak již několik let avizovaný záznam ve vyšším počtu obrázků za sekundu High Frame Rate, HFR, a také první instalace 3D prostorového zvuku pro kina, Dolby ATMOS. Teoreticky jsme si o obou systémech již povídali. Nyní bych se podělil o první praktické zážitky...

HFR

O možnostech instalace HFR a jeho ceně vás informoval Petr Vítek v článku “HFR pro vaše kina” z 24. listopadu 2012. Ihned pro začátek musíme vyvrátit jeden velmi zažitý mýtus. HFR je určeno pouze pro 3-D stereoskopický záznam, kde napomáhá plynulejšímu zobrazení, jak si povíme níže. Rozhodně se s ním nepočítá pro 2-D projekce a to hlavně pro nepřirozený vzhled připomínající spíše televizní inscenaci.

Nakonec nejen v Česku, ale i po celém světě, nehrálo tolik sálů v HFR, kolik se původně předpokládalo. U nás HFR DCP kopii Hobita nakonec získaly jen multiplexy Cinema City Slovanský dům a Premiére Cinemas Park Hostivař, oba v Praze. Naši sousedé na Slovensku se o HFR začali zajímat o něco dříve, takže zde Hobita ve 48 fps hraje asi zhruba desítka sálů.

Poslední model MasterImage Clarity3D SA používaný pro HFR projekce Hobita v Cinema City Slovanský dům. Zdroj obrázku: Masterimage3d.com

Z pohledu diváka je HFR pro 3-D stoprocentně přínosné, neboť zmizel jeden z problémů klasického 3-D ve 24 fps (frames per second - obrázcích za sekundu) a to nepříjemné strobo, zejména subjektivně blízkých objektů na úrovni roviny plátna nebo i blíže. Kamera tak může být dynamičtější a stereographer filmu může pustit i více efektů blíže k 3-D kameře, tedy i k divákovi. Právě totiž nízká frekvence snímků u 24 fps vyvolávala u některých diváků nevolnost či bolest hlavy a u nemocných epilepsií mohla i způsobit záchvat podobně jako blikající zářivka s vadným startérem.

I když je HFR jednoznačně pozitivní přínos pro 3-D, příliš produkcí se zatím do natáčení nehrne. Kromě trilogie Hobita v HFR chystá natáčení Orwellovské adaptace Farmy zvířat představitel Golluma, Andy Serkis, který si zde vyzkouší roli režiséra. Ta by se měla v kinech objevit nejdřív v roce 2014. A teprve o rok později by se v HFR mohla objevit i dvojka Avatara Jamese Camerona. Je to pochopitelné, protože natáčení v HFR je podstatně technologicky i finančně náročnější. Pracuje se v principu s dvojnásobnou kapacitou pořízených dat.

Dolby ATMOS

O 3D prostorovém zvuku se začalo živě diskutovat už na podzim 2011, kdy společnost Barco, výrobce hlavně projektorů, překvapivě představila svůj vlastní zvukový formát pro kina s označením Barco Auro 11.1. My jsme se o něm zmiňovali v článku z 31. května 2012, když byl tento systém plánován k instalaci již zmiňovaném multiplexu Premiére Cinemas Park Hostivař. Zde nakonec změnili plány a ve finále nainstalovali na jaře oznámený nový zvukový formát Dolby ATMOS.

Dolby ATMOS je skutečně revoluční zvukový systém v tom smyslu, že zde je extra napájen vlastním zvukovým kanálem a vybaven vlastním koncovým zesilovačem každý reproduktor instalovaný v sále. A to nejen za plátnem, ale i po stěnách a hlavně ve dvou řadách na stropě kinosálu. Systém pracuje se záznamem až ve 128 zvukových kanálech a umožňuje instalaci podle velikosti sálu až do 64 zvukových kanálů. Vzhledem k velikosti sálu můžeme instalovat 62.2 zvukových kanálů pro největší, 22.2 pro středně velký a malé komorní sály pak mají nejmenší konfiguraci 11.1 zvukových kanálů. Na sále č. 2 v Premiere Cinemas Park Hostivař je nainstalována největší konfigurace 62.2.

Základem Dolby ATMOS je pak přesná lokalizace zvuku v prostoru a přesnější kooperace s obrazovou akcí na plátně. Ať jde o základní panoramování zvukových efektů, kdy například vyjede automobil z pravé části plátna a mi jej slyšíme jet po pravé straně stěny sálu s přesnou lokalizací, jak jeho zvuk postupně reprodukuje jeden reproduktor za druhým. Toto se může dít i s panoramováním dialogů pohybujících se postav. Podobně se samozřejmě chovají i zvukové efekty ve dvou řadách na stropě.

Porovnání rozmístění reproduktorů v sále u Dolby ATMOS, Dolby Surround 7.1 a klasického 5.1 systému. Zdroj obrázku: Dolby.com

Z praktického hlediska byl u filmu Hobit nejnápadnější úvodní trailer inzerující Dolby ATMOS, který asi chování zvuku předvede nejvýstižněji. Zvukoví mistři příliš 3D efektů do Hobita nedali. Dolby ATMOS je zřetelně slyšet hlavně ve zmiňovaném roztaženém panoramování zvuků postav a objektů odcházejících a přicházejících po stranách do obrazu na plátno. Nejmarkantnější jsou pak 3D zvukové efekty v Gollumově jeskyni, kde jednak spící trpaslíci pěkně chrápou každý ze svého reproduktoru na bočních stěnách a nakonec Gollum hledající ztracený prsten pak kolem nás a hlavně kolem Bilboa leze i po stropě, kde jej zřetelně slyšíme. A to i v českém dabingu, který byl do Dolby ATMOS poctivě rozmíchán.

Osobně si myslím, že systém by byl na poslech možná zřetelnější na menším sále, neboť jsem na největším sále v Premiére Cinemas Park Hostivař měl sám problém lokalizovat zvukové efekty z reproduktorů na vzdálenějších stěnách. Také poněkud diskutabilní je podle mě i příliš vysoká dynamika zvukových efektů, která ve špičkách může jít až na 105 dB. Ty si užijeme hned v úvodní scéně, když přiletí drak. Kdy si každý divák vyzkouší práh bolestivosti zvuku.

Jsou HFR a Dolby ATMOS přínosem pro vyprávění filmového příběhu?

V případě HFR mohu říci jednoznačně ano, pokud ale bereme jako přínos samotné 3-D stereoskopické zobrazení. Pokud chceme mít kino bez 3-D, otázka HFR se nás vůbec netýká. HFR nabízí velmi čisté zobrazení 3-D hlavně bez nepříjemného strobo efektu, který hlavně vyvolává u některých diváků nevolnost, či motání nebo bolest hlavy.

Dolby ATMOS může být přínosem podobně jako 3-D. Samozřejmě Woody Allenovi, který zásadně nechává míchat všechny svoje filmy výhradně mono, jej k ozvučení filmu nejspíš nikdo nabízet nebude. Osobně nevím, jestli i Hobit byl zrovna vhodný kandidát pro Dolby ATMOS, když je zde 3D zvukových efektů spíše pomálu. Systém se bude nejspíš hodit na akční a válečné filmy s leteckými souboji nebo sci-fi. Dokážu si v něm snadno představit třeba nový Star Trek nebo pokračování Star Wars.

Ondřej Beck