Laserový 8K projektor a DCI
1. dubna jsme si z vás na našich stránkách trochu vystřelili aprílovým žertíkem s 8K Laserovým projektorem. Představili jsme ale reálný přístroj firmy Evans&Shuterland, který se ovšem používá jen na simulátory a planetária. Ale jak to je ve skutečnosti s laserovými projektory a digitálními kiny?
Pokud se posadíte k internetu, použijete některý z velkých vyhledávačů a zadáte si 8K laserový projektor, naleznete zmínku pouze o výše uvedeném přístroji E&S, ale praktické využití v klasickém kině žádné. S laserem na projekci je to trochu složitější. Jako všechno má své klady a zápory, tak i použití laserového paprsku v kině. A v tomto případě podstatně kontroverznější. Na jedné straně laserový projektor vykazuje vyšší životnost světelného zdroje, stálost své svítivosti, zřetelně nižší spotřebu elektrické energie a schopnost primárního polarizování paprsku pro 3-D bez nutnosti předsazených filtrů. Na straně druhé je zde velká obava o bezpečnost diváků. Těm sice při sledování projekční plochy nic nehrozí, ale nebezpečné je již náhodné “podívání se” do světelného toku z projektoru. Byť se v projektorech používá laser o velmi nízkém výkonu, může dojít k poškození oka, jako například náhodným zásahem z malého kapesního laserového ukazovátka.
Pohled na GLV modul. Zdroj: es.com
I přes tento nedostatek se ale laser nevzdává. Základem laserových projektorů je takzvaný GLV čip fungující na vzdáleně podobném principu jako čip DMD u technologie DLP. S tím rozdílem, že v GLV nejsou vychylující se zrcátka, ale podélné odrazné pásky, které se elektrickým napětím řízeně prohýbají do různých oblouků a vychylují laserový paprsek na principu difrakce. Tím se vytváří obraz ve sloupcích, do řádků se dostává pomocí rotujícího skenujícího zrcadla.
Schematický princip laserového projektoru pracujícího s GLV modulem.
Zdroj: es.com
S technologií laserového projektoru s GLV modulátorem začala po roce 2000 pracovat firma Sony jako s jednou možností digitální technologie pro kina. Vyvrcholením vývoje této technologie byl Laser Dream Theater v pavilonu Sony na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aichi. Po té neočekávaně představila společnost Sony, jako základní projekční technologii pro svoji divizi D-Cinema, technologii SXRD vycházející z LCoS, se kterou se setkáváme v kinech v současné době. Laserová technologie GLV skončila u ledu a vývoj se přesunul do malé firmy Evans&Shuterland. Sony ale drží dál licenci na využití GLV pro digitální kina, tak se u E&S využívá pouze pro simulátory a digitální planetária.
V uplynulých dnech se i v českých médiích objevila spekulace o možné akvizici IMAX Corporation společností Sony. Když se rozhlédneme po internetu, zjistíme, že nebyla zdaleka první. Podobné spekulace se objevily v USA už na začátku tohoto roku. A s nimi další o “spící” laserové technologii GLV, kterou by se firma Sony pokusila nasadit jako finální digitální alternativu klasického 70 mm filmového pásu IMAX. V tuto chvíli se údajně pracuje na zvýšení bezpečnosti diváků během laserové projekce. I když se zcela pohybujeme ve spekulativní úrovni, musím osobně uznat, že využití laserové projekce s 8K rozlišením, jako exkluzivní technologie pro velkoformátová kina IMAX, by jim vrátilo punc špičkové obrazové kvality, kterou se tato kina v éře 70 mm technologie vždy vyhraňovala od běžných sálů s 35 mm projektory.
Příloha | Velikost |
---|---|
ESLP_Datasheet.pdf | 230.8 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlašte