Česko má 100. sál standardu DCI, Kino Příbram

Dámy a pánové, vážení přátelé, je mi velkou ctí ohlásit jubilejní stý sál splňující standardy DCI na území České republiky. Nachází se v městském kině Příbram a od tohoto víkendu bude sloužit nejširší veřejnosti pro promítání filmů prozatím ve 2-D zobrazení. Počtu sta sálů dosáhla Česká republika za necelé dva roky. Pojďme si je stručně zrekapitulovat...

Sál s krásnou číslovkou 100 najdeme v příbramském kině. Integrátor, společnost AV media Praha, zde nainstalovala projektor Christie CP2210 s rozlišením 2K napojený na kinoserver Doremi DCP 2K4. Mezi diváky oblíbený stereoskopický 3-D systém zde zatím nainstalován není, ale není vyloučeno, že se jím kino časem dovybaví. Už proto, že nás v blízké budoucnosti čekají atraktivní 3-D premiéry. Pro projekci alternativního obsahu z Blu-ray, DVD nebo pro satelitní živé přenosy je projekce vybavena scalerem značky Gefen.
 
Relevantní odkaz:
 
100 sálů DCI v ČR
 
Když se na jaře roku 2008 začalo otevřeně hovořit o nutnosti digitalizace českých kin dle standardu DCI, byl jsem osobně hodně skeptický. Ještě v tomtéž roce se digitalizace považovala za takové pozlátko, bonus s možností divácky atraktivního 3-D promítání k majoritní 35 mm projekci. Jenže téhož roku přišla velká ekonomická recese, která následující rok vedla hollywoodské majors distributory k zásadnímu rozhodnutí. Ukončit pro vysokou nákladnost 35 mm filmovou distribuci nejpozději do roku 2013.
 
Díky několika mimořádným grantovým programům Státnímu fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie při Ministerstvu kultury se podařil i na Evropu nevídaný počin. Podpořit nákup digitální technologie standardu DCI do této chvíle již 43 hrajících malých kin s celkovou sumou 47 miliónů a 125 tisíc korun. Kina tak získala zásadní příspěvky, které jim pomohly nastartovat vlastní proces digitalizace. Bez těchto grantů bychom dnes stou instalaci zcela určitě neslavili. Dalším důsledkem je i zajímavý poměr zdigitalizovaných sálů v malých kinech a multiplexech, který je v rámci dnešní stovky 55 ku 45 ve prospěch právě malých kin. Avšak projedeme-li jakýkoliv podrobnější program českých kin na internetu, zjistíme, že oněch 55 sálů je zatím jen asi osmina všech hrajících malých kin v republice. Ta zásadní cesta je teprve před námi.
 
Letní a podzimní distribuce divácky atraktivních českých titulů (Kajínek, Román pro muže) jasně ukázala, jak podstatně pružnější distribuce DCP kopií pomáhá dostat nový atraktivní snímek k maximálnímu množství diváků buď přímo v den premiéry případně do dvou až třech týdnů. To se zřetelně podepsalo na vysoké návštěvnosti. Ukázalo se, že když se nový a v médiích propagovaný film dostane k potenciálnímu divákovi v reálně krátké době, je podstatně více ochoten investovat peníze do návštěvy kina. Digitalizace dle standardů DCI tak nezvedá jen kvalitu obrazu a zvuku, ale vrací konkurenceschopnost malým kinům oproti velkým multiplexům. Malá kina nabízí technický standard srovnatelný a v mnoha případech i vyšší, jak multiplexy, a při znatelně nižší ceně, což je pro diváka v době krize dalším motivujícím faktorem.
 
Autor:
Ondřej Beck