Digitální kino s rozlišením 4K

Standardní kina třídy D-Cinema používají nejčastěji rozlišení 2K. Poslední týden před Vánoci představila firma Sony poprvé v ČR plnohodnotné digitální kino s rozlišením 4K, tedy se čtyřnásobně vyšším...

Projektory s rozlišením 4K nejsou u společnosti Sony nic nového. První modely SXRD přístrojů s čipy s 4096x2160 pixely se objevily na trhu již před několika lety. Šlo převážně o studiové projektory určené buď pro postprodukční účely nebo pro speciální projekce. Například firma Zeiss je již delší dobu nabízí jako možnost alternativní doplňkové projekce pro svá velká projekční planetária. Projektory Sony dlouhou dobu čekaly na schválení sdružení Digital Cinema Initiatives, které, ač se jednalo o stroje s nejvyšším rozlišením, nechtělo 4K projektory uznat k aprobacím umožňujícím promítat premiérové tituly. Firma Sony ale svým posledním modelem CineAlta 4K SRX-R220 sdružení již přesvědčila a tento projektor se začal nabízet pro kina v kompletu spolu i s diskovým storage a playerem.


Sony CineAlta 4K SRX-R220 na první pohled připomíná "trezor s čočkou",
ale ve svém principu jako bankovní sejf částečně i slouží.
Ve svých útrobách ukrývá i diskové pole s nahranými filmy,
jenž se musí chránit proti potencionálnímu zneužití filmovými piráty.
Elektronické obvody hlídají manipulaci s projektorem
a dokáží v případě neoprávněného otevření více dveří projektoru
neobnovitelně vymazat obsah všech disků.
zdroj obrázku: Sony corp.

Sony CineAlta 4K SRX-R220 se rovněž představil na své první prezentaci v České republice 6. prosince v pražském kině Světozor. Přítomní mohli vidět řadu ukázek ve 2K i 4K, případně v klasickém HD. Velmi poutavě hovořil například Felix Nevřela z postprodukční společnosti CINEPOST ACE, ve které mají se zpracováním obrazu v rozlišení 4K již dva roky zkušeností. Po tuto dobu se zde ke střihu ve velké projekční hale využívá i studiová verze Sony 4K projektoru. Dle Felixe Nevřely je video s rozlišením 4K nejideálnější pro postprodukční zpracování filmu, střihu, efektů, barevného vyvažování, neboť odpovídá svým rozlišením Super 35 mm negativu natočeného přímo na place.

Hlavním cílem prezentace bylo ale použití Sony 4K projektoru v klasických kinech. Výsledná kvalita obrazu je zase někde o kus jinde, jak u DLP projektorů s rozlišením 2K a sledování záznamu s rozlišením 4K je přímo pastvou pro oči. Přes to jsem z prezentace odcházel spíše se smíšenými pocity. Jednak, až na několik málo výjimek z produkce Sony Pictures, je většina filmů v digitální podobě k dispozici jen v záznamu s rozlišením 2K, takže se potenciál projektoru tolik nevyužije.


Sony CineAlta 4K SRX-R220 nainstalovaný
v projekční kabině pražského kina Světozor.
Foto: autor článku

Pro čtenáře, který čte článek o této problematice poprvé:
Základem digitální projekce třídy D-Cinema je rozlišení 2K, které využívají všechny projektory pracující s technologií DLP. Rozlišení číní 2048x1080 pixelů. Toto rozlišení je srovnatelné s kvalitou nejlepších distribučních 35 mm filmových kopií. 4K rozlišení nabízí 4x kvalitnější obraz, činí 4096x2160 pixelů a je srovnatelné s kvalitním záznamem na 70 mm filmové kopii. Pro srovnání, běžná televize a filmy na DVD jsou nahrané v normě PAL s rozlišením 720x576 pixelů a disky Blu-ray poskytují HD rozlišeení 1920x1080 pixelů. 

Avšak největší rozpaky jsem měl z podpory pro 3D stereoskopické zobrazení. To se zatím sice v kvalitní filmové tvorbě příliš neprosadilo a doposavad šlo spíše jen o prvoplánovou efektní atrakci. V digitálním kině má ale velmi silný potenciál, neboť podobně, jako v kinech IMAX, dokáže nabídnout nový typ audiovizuálního zážitku, který se ve shodné kvalitě nedokáže doma docílit ani na nejmodernějších plochých televizorech s Full HD rozlišením. A firma Sony v tuto chvíli nemá u svých projektorů hotovu podporu 3D stereoskopického zobrazení pro digitální kina. Je ve fázi závěrečného vývoje a přídavný modul bude k dispozici nejdříve ve druhém čtvrtletí roku 2009. Navíc aplikací tohoto modulu klesne ve stereoskopickém zobrazení výsledné rozlišení promítaného obrazu ze 4K na 2K! Tudíž výhoda 4K je u filmů s největším diváckým potenciálem, 3D, rázem ta tam a Sony projektor je si náhle zcela roven se svými „kolegy" DLP pojektory, které své rozlišení 2K v 3D režimu zobrazení neztrácí.


3D modul pro Sony CineAlta 4K SRX-R220
je zatím k dispozici pouze na obrázcích.
Modul na doposavad nezveřejněném principu rozdělí obraz
z primárního tříčipového modulu na dva pro levé a pravé oko zvlášť.
Ve výsledku pak pracuje s osvědčenými polarizačními filtry,
které oddělí na plátně obraz pro každé oko.
Každý divák pak musí být vybaven 3D polarizačními brýlemi,
jako je tomu už nyní ve velkoformátovém kině IMAX.
Rovněž plátno musí být typu "Silverscreen",
tedy postříbřené, aby polarizovaný obraz nezkreslovalo.
Zdroj obrázku: Sony corp.

Byl-li bych nyní v kůži provozovatele kina a přemýšlel, jaký typ digitálního projektoru třídy D-Cinema zvolit, nemusel bych vybírat podle ceny. Kvůli velké konkurenci prodává firma Sony projektor CineAlta 4K SRX-R220 za cenu shodnou se stejně výkonným DLP D-Cinema projektorem. A to včetně modulu pro stereoskopické zobrazení, který by se měl na trhu objevit do zhruba pěti měsíců. Spěchal-li bych na instalaci projekce, abych stihl do 15. ledna premiéru animované Cesty na Měsíc 3D, musel bych si zvolit konkurenční řešení s čipy DLP. Plánoval-li bych ale otevření až zhruba v polovině příštího roku a měl ve svém kině nebo multiplexu sál nebo sály s velkým či panoramatickým plátnem, možná bych se pro Sony CineAltu 4K rozhodl. Filmy nahrané v Digital Cinema Packetu ve 2K a 3D stereoskopické mi zobrazí korektně stejně jako DLP projektor a těch pár filmů primárně ve 4K rozlišení bych divákům mohl předvést na velkém plátně „s plnou parádou".


Diskové storage s kapacitou až 48 Terrabytů,
které se umísťuje do piedestalu samotného projektoru.
Zroj obrázku: Sony corp.

Vyšlo na FilmPubu.