Seriál: 20 let DCI, 9. závěrečný díl - A co bude dál…

 Jaká čeká kina budoucnost? Zaniknou? Zhroutí se celá kinodistribuce, kterou převálcují streamovací služby? Dle mého názoru svítí na konci tunelu světlo naděje. A vůbec není slabé. Právě naopak. Jenom se kina musí změnit se svým přístupem. Ostatně to dobře známe už z nedávných i současných příkladů. Více v našem článku…

Vyjma druhého dílu našeho seriálu jsme se zabývali hlavně technickým aspektem kin standardu DCI. Kina, jako kulturní instituce, stojí opravdu na rozcestí. Vyrostla jím velká konkurence v podobě streamovacích služeb. Avšak člověk je tvor společenský a, i když si domů opatří tu největší a nejlepší televizi, má stále potřebu vyrážet do společnosti za anonymním kulturním zážitkem. Jen ten zážitek musí být na vyšší úrovni.

Budu se opakovat, ale opakování je matka moudrosti. Odkáži stejně, jako ve druhém díle, na svůj článek “Insignie otce Fura”. Protože příklady diváckého zájmu nadále přibývají. Naposledy butikovým kinem Kavalírka vybaveným pouze standardem E-Cinema, které v polovině června nabídlo divákům 20 let starý snímek “ Ďábel nosí Pradu”, během kterého se podávaly tematické tři alkoholické koktejly. Vstupenka pro jednoho diváka stála 450,-, pro dva pak výhodných 800,-. V ceně byl samozřejmě započítán ten alkohol. Kino mělo toto představení vyprodané za několik málo hodin.

Některé řetězce multikin začínají se standardem Boutique Cinema experimentovat, nyní to zkouší CineStar na pražském Černém Mostě. Docela velkou renesanci zažívají původní malá jedno, či dvou sálová kina. Ve Spojeném království zaznamenávají divácký úspěch tzv. Arthouse. Malých klubových více sálových kin koncipovaných jako již zmíněná Boutique Cinema.

Diváci začínají mít tendenci hledat kvalitu, atmosféru, kde si film užijí v nejvyšším pohodlí, v nejvyšší technické kvalitě a s přidanými hodnotami v podobě kvalitnějšího občerstvení.

Budoucí technologie ve standardu DCI

Po technické stránce nám ve standardu DCI zůstala po odchodu SXRD firmy Sony už jen technologie DLP pro projektory a do cca 200 sálů vybavených LED panely ve standardu DCI.

LED panely ve standardu DCI najdeme převážně v Asii, Číně, Indii, Jižní Koreji, Malajsii. V Evropě se nalézá desítka instalací. Tři sály ve Francii, dva ve Španělsku a po jednom v Irsku, Německu, Rakousku a Rumunsku. V USA najdeme pouhopouhé dva sály. A třeba v takovém Japonsku a i jeden.

Je to dáno hlavně velmi vysokými náklady, jak na pořízení, tak na samotný provoz. Jedna LED obrazovka vyjde pořizovací cenou na náklady na projekční i zvukovou techniku pro středně velký multiplex. Záleží samozřejmě na rozměrech panelu. A to samé platí i o spotřebě elektřiny. V Asii, kde je oproti Evropě elektrická energie zhruba o polovinu levnější, pak masivnější expanze není problém. Ostatně toto jsme zmiňovali v našem článku o prvním evropském LED planetáriu

LED panely ve standardu DCI neřekly ještě dle mého názoru zdaleka poslední slovo. Vzpomeňme na začátky projektorů s laserovými zdroji světla před více jak 10 lety. První modely projektorů s modrým laserem měly dokonce znatelně nižší kontrastní poměr, jak projektory s xenonovou lampou, a kvalita obrazu byla až hraniční. Dnes jsou laserové zdroje projekčního světla už tak dokonalé, že na xenonové lampy snadno zapomínáme. Osobně si myslím, že to bude trvat dalších 10 let. Zhruba do poloviny let třicátých. Kdy by mohly být k dispozici LED panely s dostatečným rozlišením a rozumnou spotřebou energie, aby mohly prolomit magickou hranici rozlišení 4K.

Bude to další stupeň nové generace DCI zobrazovačů. Už nepíši projektorů, ale zobrazovačů.

A na závěr jedna třešinka na dortu z loňského veletrhu CEDIA Expo 2024. První domácí kino ve standardu DCI. Tedy do kterého si budete kupovat přímo od kinodistributorů práva na filmy, která jsou aktuální v kinech. Základem je LED stěna XDR Pro Cinema s nativním rozlišením 4K a primárním aspektem obrazu Scope 2,39:1 s šířkou panelu 5,5 metru. Výrobcem je Quantum Media Systems a cenu se dozvíte na poptání u výrobce… ;-)

A tímto dílem bych naše putování po prvních dvaceti letech standardu DCI ukončil. Dost jsem se ohlížel zpět, ale nyní je potřeba se plně soustředit na budoucnost. Čekají nás nové velké výzvy a osobně si myslím, že stojíme na novém prahu způsobu prezentace audiovizuální tvorby veřejnému publiku. Prahu, který bych přirovnal otevření prvního vícesálového kina v roce 1963, tedy prvního multiplexu. Nechme se překvapit. Bude to ještě hodně zajímavé.

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkazy:
První díl seriálu 20 let DCI
Druhý díl seriálu 20 let DCI
Třetí díl seriálu 20 let DCI
Čtvrtý díl seriálu 20 let DCI 
Pátý díl seriálu 20 let DCI
Šestý díl seriálu 20 let DCI
Sedmý dál seriálu 20 let DCI
Osmý díl seriálu 20 let DCI

zdroj úvodního obrázku: quantummediasystems.com