Hollywoodské premiéry odloženy. Co mají kina hrát?
V pondělí jsme vám prozradili výsledky naší ankety. V článku jsme zmínili, že českým kinům chybí silné hollywoodské tituly, které přeci jen lákají nejvíce potenciálních diváků. Jenže neuteklo ani deset hodin od zveřejnění článku a společnost Warner Bros. oznámila třetí odklad celosvětové premiéry nového titulu Christophera Nolana Tenet. A v noci ze čtvrtka na pátek Disney oznámil odložení premiéry Mulan. Tentokrát vše na neurčito. Spolu s těmito zprávami se v zahraničním tisku objevila celá řada spekulací. Více v našem článku…
Nutno podotknout, že se nejen většina odborné veřejnosti, ale i celá řada filmových fandů, shodla na tom, že se tento odklad dal čekat, jelikož celosvětová pandemická situace se opět rapidně zhoršuje. V americké Kalifornii i ve Španělsku opět zavřeli svá kina. Jinde se opět přidává povinnost nosit do uzavřených prostor roušky. Premiéra by tak nemohla proběhnout na všech plánovaných místech. A v České republice se od soboty, resp. od pondělí také zpřísňují některá opatření. A v místech s omezením by nemusel do kin přijít očekávaný počet diváků.
V zahraničních médiích se rozjela celá řada spekulací, u kterých si nejsme jistí, jestli informace vůbec pochází z míst, kde se o premiérách rozhoduje. Mluví se o rozdělených lokálních premiérách jen v těch zemích a regionech, kde je epidemiologická situace příznivá, proběhly dokonce i spekulace o dřívějším uvedení na VoD. Je to pochopitelné. Studia hledají nějaký pokud možno co nejefektivnější model. Filmy zavřené ve skříni nevydělávají peníze a produkční náklady jsou veliké.
Asi nejdepresivnější je oznámení Jamese Camerona o odložení všech pokračování Avatara vždy o rok. Avatar 2 měl být až příští rok, 17. prosince 2021 a přesouvá se až na 16. prosince 2022. A řetězově na to se vždy o rok odloží premiéra Avataru 3, 4 a 5. Že by James Cameron reálně odhadoval možný pandemický vývoj na rok a půl dopředu? (zdroj Hollywood Reporter)
Ale co teď s kiny bez atraktivních titulů? Pražský IMAX se dokonce vrací k uvádění téměř dva roky úspěšného titulu “Bohemian Rhapsody”.
Zdálo by se, že nastalo období, kdy nejsou žádné premiérové tituly k dispozici, neboť v jarních měsících žádná produkce nemohla natáčet. Uživatelé předplacených VoD služeb mi ale určitě budou argumentovat, že nic takového se neděje. Že nové tituly jsou, akorát jsou vyprodukované stravovacími společnostmi, které je v kinech neuvádí a rovnou je celosvětově posílají od online premiér a to včetně české podpory.
Streamovací společnosti většinou nabízí minisérie nebo seriály, ale poslední měsíc se objevily i dva celovečerní tituly, které svoji stopáží a způsobem natáčení plně odpovídají filmům určeným pro kina.
Z produkce společnosti Netflix jde o odpočinkovou letní komedii “Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga” o diskutabilní pěvecké dvojici z Islandu, která by se určitě uchytila v místní verzi Šlágr TV, jenž se podaří dostat se až do semifinále největší pěvecké soutěže světa. V hlavní roli Will Ferrell, Rachel McAdams nebo Pierce Brosnan a také finalisté soutěže Eurovision Song Contest za posledních několik let. Netflix ji pro český trh vybavil jak titulky, tak i českým dabingem. Do kin se film velmi hodí i po technické stránce. Je masterován ve 4K rozlišení a se zvukovým mixem 5.1.
Druhým filmem je drama z II. světové války Greyhound z produkce Apple TV+. Autorem scénáře na motivy knihy C.S. Forestera je Tom Hanks, který si ve filmu zahrál i hlavní roli kapitána Ernesta Krause, který velí křižníku chránící spojenecký konvoj před nacistickými ponorkami. Film má pouze 91 minut a od začátku do konce jde hlavně o nekončící akční podívanou. Ta by určitě vynikla na velkých panoramatických plátnech, neboť je masterována ve 4K digitálním intermediátu v aspektu Scope 2,39:1 a se zvukem Dolby Surround 7.1. Distributor film vybavil pro náš trh českými titulky.
Pokud by se některému z českých kinodistributorů podařilo dohodnout s Netflixem, potažmo s Apple TV+, myslím si, že by to v českých kinech zaznamenalo větší divácký úspěch. Samozřejmě by mu musela předcházet odpovídající propagační kampaň, aby se o uvedení vůbec vědělo.
autor: Ondřej Beck
- Pro psaní komentářů se přihlašte