V Praze bylo otevřeno další kino, aby v zápětí bylo opět zavřeno
Začínáme poněkud podivným názvem, ale situace kolem koronaviru a nouzový stav vyhlášený Vládou ČR je při reálné hrozbě nákazy potřebný. V Praze bylo otevřeno v pořadí čtvrté "Aerokino", tedy patřící do skupiny provozovatelů kolem kina Aero. Navštívit jej bohužel minimálně 30 dnů nemůžeme, ale alespoň se seznámíme s tímto zcela novým a v první řadě netradičním kinem. Více v našem článku...
Kino má název Cinema Boutique Přítomnost a jde v Praze o zcela nový koncept, který bychom možná mohli vzdáleně přirovnat ke kinokavárnám, které si možná dnešní čtyřicátníci a padesátníci pamatují z dob ještě začátku 90. let, než celkově vymizely.
Pohled z pravého horního balkonu dolů do sálu. Zdroj obrázku: Web kina
Ale nejdříve bleskový průlet historií...
Cinema Boutique Přítomnost vznikla z původního kongresového sálu v dnešním domě Radost na Žižkově. Ten stojí mezi stadionem Viktoria Žižkov a Vysokou školou ekonomickou. Byl vybudován architekty Josefem Havlíčkem a Karlem Honzíkem ve 30. letech minulého století ve funkcionalistickém slohu, původně jako Všeobecný penzijní ústav. I proto je dnes objekt památkově chráněný. Za komunistické totality v něm sídlila Ústřední rada ROH (pro později narozené - komunistických odborů) a mezi obyvateli Žižkova se pro něj vžil slangový název jako pro většinu funkcionalistických staveb, “kachlíkárna”.
Kino nalezneme na opačné části objektu s vchodem ze Siwiecovy ulice. Pokud do sálu vstoupí konzervativní filmový fanoušek, tak propadne mírné panice, protože “tohle podle něj nebude kino”. A částečně bude mít i pravdu. Kino je vybudováno z konferenčního sálu, na kterém musely být zachovány funkcionalistické prvky.
Pohled z projekční kabiny. Zdroj obrázku: autor článku
Takže první, co vás patrně po vstupu do sálu zarazí, jsou okna po obou stranách ven do dvorů v jeho horní části, která dodávají při běžných konferencích v denních hodinách dostatek přírodního světla. Jsou samozřejmě vybaveny černými závěsy na elektrický pohon, takže jdou snadno zatáhnout. Hlediště je rovné a nenajdeme zde klasické sedačky jako v běžném kině, ale designové kovové sedačky s polohovatelnými polštáři. Sedačky jsou uspořádány do boxů s konferenčními stolky a orientovány směrem k projekčnímu plátnu. Co nejvíce asi konzervativního diváka zarazí, je přítomnost baru přímo na sále v jeho levé části v místech, kde původně byly boční lóže.
Přítomnost není klasické kino. Jde o Boutique Cinema, tedy sedíte v designových sedačkách u stolků a od baru vám obsluha přináší originální drinky, pivo z malého pivovaru nebo drobné občerstvení. Jediné omezení spočívá v odstavení espresso kávovaru během představení, neboť jde o velmi hlučné zařízení, které při filmu ruší. Během projekce se bude podávat pouze překapávaná káva.
Na každém stolku se nachází nabíjecí světlo, které umí měnit barvu i intenzitu osvětlení. Behem projekce lze nastavit na slabou svítivost s mihotáním připomínajícím čajovou svíčku. Zdroj obrázku: Autor článku
Když v devadesátých letech začínalo kino Aero a v předsálí otevřelo i jeden z prvních barů mezi tehdejšími biografy, části vyznavačů náročnějších filmů docela vadila druhá část filmových nadšenců, co neustále proudila ze sálu a do sálu pro občerstvení, zejména pivo. Cinema Boutique Přítomnost je určená přímo pro tuto skupinu diváků, co potřebuje během filmu mít neustálý kontakt s barem. Pro diváky, kteří chtějí jít na film, ale zároveň chtějí přijít ve dvojici nebo v menší skupince a film si užít netradičně a aktivněji.
První dny měly být na programu filmy jako Parazit, Joker či čeští Vlastníci. Já osobně bych prostor kina Přítomnost viděl jako nejideálnější na přehlídky buď špatných béčkových filmů, nebo přímo populárního Festivalu otrlého diváka, či komentovaným projekcím Moviezone starých slavných filmových hitů. Tedy filmů, u kterých není vyžadována 100% pozornost a jde spíše o zábavu u které, když si diváci mezi sebou prohodí pár vět, tak to jiného diváka nebude ani rušit.
Sál kina Přítomnost vybavil integrátor, společnost ALTEI, technologií Sony s projektorem “Rocky” SRX-R515P napojený na kinoserver SONY XTC-M10 se současnou kapacitou 4 TB diskového pole. Zvukový systém je zde v 7.1 kanálech postavený na zvukovém procesoru USL JSD-60. Kromě DCI standardu je zde možno promítat i alternativní obsah a to jak z disků DVD a Blu-ray, tak i multimediálních souborů s rozlišením až do 4K.
Pohled z boku za projekční pláno. Při konstrukci se nesměla poškodit památkové chráněná akustická stěna vlevo. Proto vznikl de facto takový ukotvený ocelový stůl s rámem a lávkou na reprosoustavy. Plátno je matový Harkness s mikroperforací pro průzvučnost. Foto: autor článku
Památkové chráněná funkcionalistická budova Radost skýtá ale jednu obrovskou nevýhodu. Nelze zde vybudovat výtah ani instalovat schodolez pro vozíčkáře. Toto kino se tak pro tělesně postižené stane pouze nedobytnou pevností. A nejde jen o dvě patra pod zem, kam se z vchodu ze Siwiecovy ulice schází. Jde třeba i o obyčejnou cestu na toalety, na které vedou tři schody. A když už jsme u toalet, tak doufám, že kus provazu, který se nachází na dveřích namísto kliky, je také zatím provizorní řešení.
Bohužel, Cinema Boutique Přítomnost stihla absolvovat jen představení novinářům a úvodní seminář nového ročníku projektu Nové kino a pak ji nouzový stav Vlády ČR ohledně koronaviru zase minimálně na 30 dnů odstavil, takže první diváky přivítá nejdříve až v polovině dubna. Doufejme, že do té doby se podaří doladit drobné chybičky a kino otevře ve své plné kráse.
autor: Ondřej Beck
Relevantní odkazy:
Oficiální stránky Cinema Boutique Přítomnost
Mapa digitálních kin v České republice dle standardu DCI
Tabulka digitálních kin v České republice dle standardu DCI
- Pro psaní komentářů se přihlašte