Gemini Man ve 3D HFR

Zhruba po sedmi letech se filmoví disributoři opět pokusí vypustit sondu v podobě 3D stereoskopického filmu v HFR, High Frame Rate, tedy ve vysoké obrazové frekvenci. Poprvé jsme takto mohli i v našich kinech vidět film Hobit:Neočekávaná cesta v prosinci roku 2012 a v následujících letech i pokračování, Šmakovu dračí poušť a Bitvu pěti armád. Proč se HFR u 3D zobrazení nepoužilo častěji a proč se vrací až teď? Povíme si v našem článku…

Dle standardu DCI se všechny filmy převážně promítají v klasické snímkové frekvenci 24 obrázků za jednu sekundu. Přešlo se tak na standardní rychlost, která se v Západní Evropě a v USA používala standardně prakticky od druhé poloviny dvacátých let, kdy rychlost byla pevně stanovena kvůli synchronnímu zvuku. Od padesátých let se ve střední a východní Evropě používala v kinech frekvence 25 obrázků za sekundu pro lepší kompatibilitu s televizním systémem v 50 půlsnímcích za sekundu.

Možná to znáte z vlastní zkušenosti, frekvenci 24 obrázků za sekundu lidský zrak vnímá již jako plynulý pohyb. Jsou ale okamžiky ve filmu, třeba při panoramování záběru, kdy film začne během pohybu jemně strobovat. Pohyb není plynulý, ale jemně trhaný. Pokud se ve frekvenci 24 obrázků za sekundu díváme na stereoskopický 3D film, je ono strobování markantnější, zejména u rychle se pohybujících objektů, které se nám ve 3D subjektivně zobrazují blíže. Když zvýšíme obrazovou frekvenci na dvojnásobek, 48 obrázků za sekundu, nebo ještě výše, na 60 obrázků za sekundu, ono strobování už lidský zrak nezaznamená a i prudší pohyb ve filmu je hladký a plynulý. Ve 3D stereoskopii je tak lidský zrak o něco méně namáhán.


V roce 2012, když bylo HFR poprvé představeno na CinemaConu v Las Vegas, tak příliš nadšení mezi testovacím publikem nenašlo. Obraz v HFR je příliš jemný a vytváří iluzi televizního obrazu. V televizi se vysílalo a většinou stále vysílá v prokládáných půlsnímcích po lichých a sudých řádcích. Nejedná se o totéž co HFR, kdy se ve vysoké frekvenci střídají celé snímky, ale v základním principu jde o totéž. Odborníci mi nyní odpustí velmi zjednodušené přirovnání pro širší veřejnost. Dvojnásobná frekvence půlsnímků vytváří podobně měkký obraz, co HFR. Diváci tak měli iluzi, jako by se na velkém plátně dívali na dokonalý televizní obraz. Zjistilo se tak, že lehké strobování 24 FPS, tedy 24 obrázků za sekundu, velká část diváků považuje za druh patiny původního filmu a při sledování filmů na velkém plátně je dokonce vyžaduje. Proto distributoři filmy ve 2D ani nenabízejí a nechávají je pouze u 3D, kde jemnější obraz ve stereoskopii méně zatěžuje zrak.

Poprvé jsme v Česku v HFR mohli vidět Hobita: Neočekávanou cestu v prosinci roku 2012, kdy v českých kinech byl film uváděn ve 3D HFR se snímkovou frekvencí 48 obrázků za sekundu pro každé oko. Po trilogii Hobita už HFR žádný z distributorů u svých filmů nenabízel.

A po sedmi letech máme v kinech nejen v Česku, ale i celosvětově, poněkud jinou konstelaci. Jednak nám dorostla nová generace hlavní cílové skupiny, mladých lidí od 18 do 28 let s vlastními přijmy a ještě bez závazků. A také nejsme krátce po ekonomické recesi, ale na vrcholu konjunktury, kdy daná cílová skupina, ale nejen ta, je ochotná více utrácet za zbytné investice. A hlavně od uvedení Avatara před 10 lety zájem o 3D stereoskopické verze filmů postupně klesá. Distributoři tak zkusí novou sondu, zda-li se 3D HFR zájem o 3D promítání filmů opět nenastartuje. Gemini Man bude od 10. října hrán ve 3D HFR se snímkovou frekvencí 60 obrázků za sekundu pro každé oko. Tedy v DCP bude záznam celkem ve frekvenci 120 obrázcích za sekundu.

V České republice bude Gemini Man uváděn ve 3D HFR se zvukem 5.1 nebo 7.1. S 3D zvukovým systémem Dolby ATMOS bude film uváděn pouze ve 2D, ale ve 4K nativním rozlišení.

Film se po delší době opět natáčel primárně stereskopicky na dvojici kamer v systému D Stereotec 2x4K v 60 FPS pro každé oko, tedy 120 FPS dohromady.

Ve 3D HFR bude Blíženec, jak zní český název filmu, uváděn ve vybraných multiplecech Cinema City, CineStar. Pak ve všech multiplexech Premiere Cinemas a rovněž v multiplexu Golden Apple ve Zlíně.

Z jednosálových kin uvedení Blížence ve 3D HFR potvrdila kina: 
Biograf Český Ráj Jičín, Citadela Litvínov, Kino Nadsklepí Kroměříž, Kino 99 Kolín, Kino Hutník Kladno, Kino Kotva České Budějovice. Vyjmenovai jsem kina, která nám sama uvedení potvrdila nebo jsem 3D HFR dohledal v jejich programu. Je vysoce pravděpodobné, že jich bude více. Proto prosím sledujte program svého kina. 

Je zajímavostí, že Blížence ve 3D HFR nezahraje zatím jediné české kino vybavené RGB laserovým projektorem v Lomnici nad Popelkou.

A rovněž jej ve 3D HFR neuvidíme v pražském kině IMAX na Floře. IMAX Digital nainstalovaný zde v roce 2011 již 3D HFR technicky nezvládne, takže do jediného českého IMAXu můžete na Blížence vyrazit jen ve 2D. Možná hozená rukavice provozovateli, řetězci Cinema City, jestli by se opravdu již nevyplatilo upgradovat IMAX na Floře na IMAX Laser vybavený RGB projektorem a 12.1 3D zvukovým systémem.

A zajímavost na závěr. Na digitální postprodukci filmu Gemini Man se spolupodílela i česká společnost UPP.


autor: Ondřej Beck